4 134 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
nytt problem med laddomat 4030
nu har jag fått ihop min panna och tankar efter mycket om och men och en rörmokare har varit och kollat på den så allt stämmer. men nu när jag eldar så får jag pannan upp i temperatur och den skickar över värmen som den ska fast han laddar inte tillbaka till pannan som jag vill. imorse när jag gick ner och titta till den var pannan på 20 grader och tankarna på 60 grader. spelar ingen roll hur jag ställer in den. kan det vara ena pumpen som inte går som den ska eller kan det vara nånting annat? är bråda tider nu när äntligen vintern har kommit.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
hm. är inte vitsen med laddomaten förutom att skapa skiktning i tanken också att FÖRHINDRA återcirkulation till pannan?
min panna faller ner till ca 30 grader när tankarna är 80 grader
Edit: mitt fel, läste lite om laddomat 4030:
kolla också flödesriktingen, den övre pumpen ska pumpa nedåt och den nedre pumpen ska pumpa uppåt
min panna faller ner till ca 30 grader när tankarna är 80 grader
Edit: mitt fel, läste lite om laddomat 4030:
Det låter som att den nedre pumpen inte går ja, det märker du lätt genom att lyssna på den, eller ta lös centrumskruven o ser så den snurrar.Vid eldning skickar Laddomat 4030 överskottsvärmen till tanken. Genom att Laddomat 4030 förvärmer det kalla vattnet från tanken förhindras kondens och korrosion.
Efter avslutad eldning styr Laddomat 4030 tillbaka det heta vattnet till toppen av pannan. Detta sker med låg hastighet så att skiktning uppstår och all värme tas till vara.
kolla också flödesriktingen, den övre pumpen ska pumpa nedåt och den nedre pumpen ska pumpa uppåt
Redigerat:
HejNissen86 skrev:nu har jag fått ihop min panna och tankar efter mycket om och men och en rörmokare har varit och kollat på den så allt stämmer. men nu när jag eldar så får jag pannan upp i temperatur och den skickar över värmen som den ska fast han laddar inte tillbaka till pannan som jag vill. imorse när jag gick ner och titta till den var pannan på 20 grader och tankarna på 60 grader. spelar ingen roll hur jag ställer in den. kan det vara ena pumpen som inte går som den ska eller kan det vara nånting annat? är bråda tider nu när äntligen vintern har kommit.![]()
Letar efter svar med min nya 4030 laddomat , då jag har samma problem. Hur har du löst problemet!?
mvh
Merdad
Hej
Jag hade ett vinnande ljud från ena pumpen samt att skiktningen fungerade inte (hade varmare nere i tanken än toppen). Tyvärr tog jag förgivet att allt var rätt kopplat med tanke på att jag hade fackman som hade kopplat in elen.
Tack vare Nissen86 tips skiftade pumparna och problemet löstes!
Jag hade ett vinnande ljud från ena pumpen samt att skiktningen fungerade inte (hade varmare nere i tanken än toppen). Tyvärr tog jag förgivet att allt var rätt kopplat med tanke på att jag hade fackman som hade kopplat in elen.
Tack vare Nissen86 tips skiftade pumparna och problemet löstes!
Jo det där med fackmannamässigt utfört är ju lite roligt. När jag tittade lite närmare på installationen så såg jag att laddningsventilen inte var en Laddomat 4000 (som det ska vara), utan en Laddomat 10. Jaja rörkrökaren trodde väl det var samma sak då den ser likadan ut utvändigt. Konstruktionen gjorde att det gick fint att ladda tankarna men då de skulle laddas ur så gick flödet mot en backventil som effektivt stoppade urladdningen.
Allt funkar fint nu iaf med hjälp av nätet en ny ventil och utan inblandning av fackmän.
Tack för er input.
Allt funkar fint nu iaf med hjälp av nätet en ny ventil och utan inblandning av fackmän.
Tack för er input.
Klicka här för att svara