Vi har en varmluftspump på bottenvåningen som värmer upp hela bottenvåningen så länge de inte är minusgrader ute.
Vi har vardagsrummet i andra delen av huset ifrån pumpen så att säga, och när det kryper en bit under nollan känner man att pumpen inte riktigt hänger med. Det går fortfarande att vara i rummet utan att behöva klä på sig mera kläder om man säger så, men de blir kallare än vad man vill att det ska vara.

Funderar därför på att sätta in 2 mindre element under fönstren inne i vardagsrummet för att hjälpa till lite.
Rummet är ca 20-25kvm.

Tror ni det kan räcka med 2 stycken 600w element?
Som sagt, dom ska inte stå för hela rummets uppvärmning själva..

En tumregel är 70W/m². Elementen du föreslår är lite under det. Det kan mycket väl räcka, men får det plats med lite större så är det inga nackdelar med det. Se bara till att få elektronisk termostat.

Okej, men är den tumregeln 70w/kvm om rummet i övrigt inte har någon uppvärmning?
Om så är fallet så borde väl totalt 1200w räcka? Vill inte ha för stora som bara drar en massa ström i onödan. Fast det kanske blir desamma med tanke på termostaten?

Så länge de har bra termostater finns det ingen förbrukningsnackdel med kraftigare element. De kommer att kräma i mer än de svagare bara när det behövs. Blir dessutom blir de inte brännheta. Oljefyllda med högre effekt blir dock väldigt klumpiga. De är dessutom tröga i reaktionen.

Ett par konvektorer av hyfsat märke och bra termostat är nog stalltipset. Det finns en del varianter med en extern rumstermostat som kan vara värt att fundera på. Då kan då få rätt temperatur där du vill snarare än under fönstren... Vi har själva tego med trådlös rumstermostat som vi är nöjda med.

Redigerat:
1200 W räcker säkert i de allra flesta om inte alla tillfällen. Det finns ett tillfälle då det drar mer ström för att du har större element. Det är när de små elementen inte räcker till så att det blir kallt inne. Med bra termostater och element som räcker till spelar inte effekten någon roll för energiförbrukningen. Jag skulle välja element som räcker ensamma för att ha som reserv när luftvärmepumpen strular. I alla fall om de får plats utan problem.

Mikael_L
Mitt förslag, Adax NEO (obs neo för funktionernas skull och det stilrena utseendet.)
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...l/element-adax-neo-np-kdt-och-dt-vit/p-198251
eller ett lågbyggt:
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...l/element-adax-neo-nl-kdt-och-dt-vit/p-201349
(Det finns även i olika färger, surfa runt på sidan)

eller
http://elbutik.se/product.html/elradiator-neo-rod-1000w-230v?category_id=724
http://www.clasohlson.com/se/Elelement-ADAX-NEO/Pr363403000
http://www.elgiganten.se/product/he...g/NP08KDTWHITE/adax-neo-element-np-08-kdt-vit
osv

Finns i både 230 och 400V.

Dessa radiatorer kan ställas in för både dag och nattsänkning av tempen (har jag läst mig till i bruxen) och kan därmed spara lite energi.

Adax neo kommer bli mitt val ifall vi går på spåret med elvärme på ÖV.

Och som du redan fått svar, du spar ingen energi (elräkning) på att välja lägre effekt.
Men däremot kan du klara dig med lägre huvudsäkringar om du skulle ligga på gränsen på vad dom tål.
Ta ungefär samma bredd på radiatorn som fönsterytan den sitter under.

Vi har Adax neo i sovrummen. Dom monterades in precis innan vi flyttade in.
Visst är som snygga att se på, men tycker de är lite dåligt tryck i dom. Är i försej van vid äldre element, och de har väl hänt en del genom åren. Har inte läst boken heller om funktionerna.
Är ju bra pris hos bygghemma just nu.

Hade ni valt 800w varianten i stället?

Mikael_L
Haas84 skrev:
Vi har Adax neo i sovrummen. Dom monterades in precis innan vi flyttade in.
Ahh, har du testat natt och dag-sänkning då? Men det verkar inte så enligt vad du skriver längre ner ...

Visst är som snygga att se på, men tycker de är lite dåligt tryck i dom. Är i försej van vid äldre element, och de har väl hänt en del genom åren.
Vad menar du med "tryck"? Att det inte blir tillräckligt varmt i rummet där dom sitter, eller att elementet aldrig blir riktigt hett?

Hade ni valt 800w varianten i stället?
Jag kommer att ta 800W varianten för att täcka fönstrets bredd, eller ev den låga 600W varianten, men den är egentligen lite väl bred.
Jag kommer att ha ett max effektbehov på endast ca 1- 1,5 kW på 4 radiatorer (samt lite golvvvärme och lite värme från kaminens skorsten) så det är önskad bredd som avgör. Men vi har 16A huvudsäkringar, och vill gärna att det så förblir. Och om alla radiatorer på ÖV får för sig att gå igång samtidigt så blir strömtoppen rätt hög om det är hög effekt på elementen och därmed lever säkringarna farligt.
Det kostar alltså inte mer energi, men det kan ev kräva en uppsäkring som sen kostar 2000:- / år.

Nä jag har inte testat nattsänkningen ännu. Satt och läste lite i boken och ska väl fibbla lite med någon kväll när tid finns. Smart funktion som man absolut ska utnyttja.
Med dåligt tryck menar jag att själva luftflödet verkar klenare än tex ett äldre som vi även har. Men de handlar väl säkert bara om att den nyare är effektivare med ett jämnare flöde. Rummet är ju inte kallt.

Vad det gäller säkringen så är de inga problem att ha starkare element då vissa andra element som finns inte jobbar för fullt eller inte alls pga pumpen.

Det får helt enkelt den varianten som passar bäst in till fönstren av 600 eller 800w.
Inköpspriset dom i mellan är ju marginellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.