Hej på er alla.

Första inlägg här, har bara läst tidigare och fått så mycket hjälp utav er så tack i efterhand.

Jag har köpt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC från polarpumpen för ca 2månader sedan och jag tror iaf att jag är nöjd med den då den ger ifrån sig bra med värme. Ställt in den på 23 grader och testa med en termometer fick jag 38 grader vid utblåset

Mitt problem är att jag inte får den värme som jag har i högra sidan av huset till vänstra sidan. Allt höger om vardagsrummet är varmt och skönt men köket och vänster om det känns kallt. Det känns väldigt tydligt när man går från vardagsrummet till köket hur kallt det blir. När det var 0 gradigt kändes det väldigt rått i hallen tvungen att ha tröja på sig för att inte frysa.

Jag har trixat lite med ventilationen för att se om det hjälper, men lyckas inget där. ställt in pumpen i olika lägen, gör inte så mycket skillnad.
Jag har också satt upp tunt lager av toapapper vid varje dörr för att se hur det blåser i huset och från köket blåser det åt vänster sida och från vardagsrummet blåser det åt höger sida.

skulle en värmeflyttare typ en sådan som finns på clas ohlson för 699:- funka? å vart skulle ni ha placerat den?
Bifogar en paintritad planlösning hitta inte originala sad.gif.

Trähus från 1974 1plan kedjehus 106kvm har ej källare/ vind.
Självdrag, 2glasfönster(köpt nya lister)
Pumpens inställning: 23 grader, fläkthastighet 4, på Heat.
(jag är också ny hus ägare och väldigt ung så har ej någon erfarenhet alls)

Hoppas ni orkar läsa igenom allt och tack på förhand.

• planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En luft-luft VP fungerar bäst med öppna planlösningar men ger även tillskottsvärme till intilliggande rum om dörrarna är helt öppna. Rummen längre bort måste ta sin värme från det ordinarie värmesystemet.

Säger som föregående talare, planlösningen är för sluten för att det ska fungera. Vissa luftvärmepumpar kan ha två innedelar, det skulle lösa ditt problem, då sätter du den andra någonstans i hallen till vänster.

En annan idé kan vara att öppna upp bättre mellan kök och hall, det kan ge viss effekt.
I sovrummen och en del andra utrymmen bör man alltid ha element som komplement, så att man kan ha dörrarna dit stängda vid behov.

Håller med de andra och en luftvärmepump är egentligen bara ett komplement till ordinarie värmesystem. Har själv provat med aktuell fläkt. Den är aningen bättre än de andra värmeflyttarna och c o har väl två modeller. Jag tog den som hade lägre decibel 24-26 och lite mindre luftmängd 84 liter/?. Med det räcker inte då du bara får upp ca 1 grad i köket och låter för mycket. Öppna upp mer eller skaffa större och tystare fläkt med kanal och ljuddämpare om du kan bygga in det ovanför innertaket. Gå in på värmepumsforum och läs om för små fläktar och hur du kan bygga istället om det passar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.