20 428 läst ·
32 svar
20k läst
32 svar
Tilluft till kamin?,
Många nyare kaminer har anslutning för tilluft.
Då min tilluft ligger i makadam under min isolerade platta så valde jag Ø110 avloppsrör istället för spiro.
Bildexempel på hur det kan se ut nedan:
1. tilluften kommer upp ur golvet under kaminen, sen använde jag ett Ø100 "flexrör" mellan kamin och röret i golvet.
2. tilluft kommer upp i ytterväggen, bilden är tagen innan isolering av väggen.
3. tilluftventil på fasaden, där vindduken är sitter fönsterpartier idag.
4.skorstenspipa.
Då min tilluft ligger i makadam under min isolerade platta så valde jag Ø110 avloppsrör istället för spiro.
Bildexempel på hur det kan se ut nedan:
1. tilluften kommer upp ur golvet under kaminen, sen använde jag ett Ø100 "flexrör" mellan kamin och röret i golvet.
2. tilluft kommer upp i ytterväggen, bilden är tagen innan isolering av väggen.
3. tilluftventil på fasaden, där vindduken är sitter fönsterpartier idag.
4.skorstenspipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa kaminer har anslutning för friskluft.
Vi installerade för flera år sedan en kamin, den har anslutning för friskluft. Anslutningen är 60mm, jag drog 100mm spiro genom källarvägg till tvättstuga, längs ena väggen, ner till golvet, genom väggen in till gillestugan bakom kaminen, tryckte in 60-slang med skumisolering in i 100-röret, 60-slangen till kaminens anslutning.
Vi installerade för flera år sedan en kamin, den har anslutning för friskluft. Anslutningen är 60mm, jag drog 100mm spiro genom källarvägg till tvättstuga, längs ena väggen, ner till golvet, genom väggen in till gillestugan bakom kaminen, tryckte in 60-slang med skumisolering in i 100-röret, 60-slangen till kaminens anslutning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden