Värme allmänt
sladdbarn: Grymt, tack för svar! Jag hittade på Biltema också. :thumbup:
jkarlberg: Hej. Vi har 1.5 plan hus 140m2 byggt 1972 (+100m2 ouppvärmd källare )med relativt öppen planlösning som vi värmer med 1 llvp (ivt) Vi har ca 20-22 grader förutom i sovrummen som brukar va runt 19. Inga element i huset Vi ligger på årsförbrukning 13000-13500kwh för värme, varmvatten och hushållsel. Sen 27:e nov har vv dragit 284kwh och llvp 315kwh. Du borde kunna sänka er förbrukning
Seglarvännen: [citat] Nja, tanken med denna FTX-VP är att det värmer tilluften 2 steg, ett passivt och ett aktivt, värmepumpen o flödet/effekt (700 W) är endast dimensionerat i detta aggregat för ventilation och uppvärmning. Det finns säkerligen kraftigare frånluftvärmepumpar som även klarar av att värma vatten till ett vattenburet system. Som jag nämnde tidigare har vi löst det med att ha ett
Jugend: Ariterm känns väl inte som någon lösning som man vill ha i sitt kök? Men jag är lite skeptisk till att det verkligen blir varmt med de här ryska pannorna. Det bygger väl väldigt mycket på att man har en öppen planlösning. Sedan tycker jag att priset är rätt avskräckande.
MathiasS: ...tips från coachen: lägg i en extra bjälke så är det förberett för den stackare som i ett senare skede vill lägga klinkers.
memike: [citat] Det gjorde det här med, tok pressade upp hela armen med tigersågen längst upp. Vinklade spjället snett och kapade sen. Iofs är kanalen rätt så stor 264mm X 138mm så det va inga problem med att få plats :)
lordi: Om detta är i ett flerfamiljshus eller hyreshus så ska man inte ge sig på att justera flöden själv. Det kan bli problem hos grannen t ex. Även luftning bör fastighetsskötaren göra, då man kanske behöver fyllla på systemet efteråt.
spekerök: Har själv tre snegaderober utan värme, ingen höjdare på vintern. Min sambo är måttligt glad när det ska plockas med kläderna, värme skall fixas nån gång. mvh
orparn: Kravet kan vara annorlunda om muren är synlig i bostaden, Då har du ju optisk "övervakning" på den. Har ju även sett murade spisar/murstockar som aldrig varit putsade och som använts så kolla med din sotarmästare hur dom ser på det. Onödigt att lägga ner jobb på att frilägga den helt för att sedan få krav på att den ska putsas på nytt.
Mattias_Jo1: [citat] Har själv överdimensionerat i källaren, nu har jag varmare där än uppe. Se till att gå igång din radiator först. Kolla termostaten, skruva bort den och kolla piggen att den inte fastnat i stängt läge. Lufta elementet. Börja där, har du vattenburen värme skall du absolut inte stoppa in ett el element.
magnetens: [citat] Monterade sådana utbytesinsatser på mina gamla element, mycket enkelt att utföra. Rekommenderas!
monzie: Jag har precis lagt 45kvadrat golvvärme I 3 slingor på bottenvåningen, kök och vardagsrum. med gles 16 slang och plåtar. och uppepå det , den omdiskuterade plasten och sedan 14 mm tarkettgolv. och nu är man ju orolig att det ska bil för varmt och jag blir inte riktigt klok på temperaturbegränsaren på lk,s minishunt. det star I manualen att Inställningsvarv är från öppet läge. Men
Nicke-85: Grejen är att de gamla elementrören i väggen där vi ska koppla på golvvärmen sticker upp så lite över vad som blir färdig golvnivå i badrummet med golvspackel med mera så vi skulle behöva ha ett skvallerrör som hamnar precis i golv-vägg vinkeln vilket inte rimmar med varken "säker vatten" eller bkr. fast man märker ju om ventilen står och rinner i och med att trycket systemet
Örby Villastad: Tack för era svar. Får antingen prova att fylla kärlet med kompressor då, alternativt köpa ett nytt kärl. De är ju inte så dyra och när jag ändå tagit ned trycket i systemet kunde jag möjligen lika gärna byta istället för att felsöka..
lordi: Ja, montera mätaren på kylslingan innan den går in i pannan. Då kan du montera en vanlig mätare för kallvatten. Blir billigare så.
Magnus Ladulås: Vore intressant att se vad du får för temp. Jag mäter också. Med bara ca 30 av 70 kvm uppvärmt (28 grader framledning) har vi haft 60 % fuktighet och 21-22 grader på frånluften från golvet. Då är det bara ca 35 mm isolering under golvet. Det är nog inte självklart att det är bra om frånluftstempen är låg eftersom den som värme som går nedåt och inte kommer ut i frånluften går
Pärran: Vad menas med maxflöde? Om jag ställer in det efter duschen så lär det väl bli kallt om någon tappar vv på något annat ställe? Lämplig strypventil? Skulle det funka bra att ha närvarostyrd vvc? Så ser dataskylten ut om det säger ngt. [bild]
rca1959: Det där med 45 gr mot flödesriktningen var nytt. Se där, hade nånstans i bakhuvudet att 90 gr böj är bra. Intuitivt hade jag dock trott tvärtom på flödesriktningen där.
mexitegel: Hur stor ackumulator har du? Du måste räkna på HELA systemet. Om du bara vill elda en gång per dygn så krävs en rätt stor ackumulatorvolym nämligen. Spontant så tror jag din budget är i underkant om du ska få det bra. Bara laddomaten kostar runt 4000 SEK + installation.
Avemo: Jag skulle säga att elektroniska termostater är ungefär lika bra idag som de var när de kom på 70-talet. Däremot har de blivit vanligare på senare år. Om elementet har en bimetalltermostat är det en viss poäng att byta. Är det redan elektronisk termostat finns det ur det perspektivet ingen poäng med att byta.
Seglarvännen: Intressant tråd detta. Det finns ytterligare tips för att tillföra fukt vintertid här: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/88213-torr-luft-nar-ftx-ar-igang.html
corre: Min ordning: 2 om du redan har en shunt. kostar väl runt 2500 för en motor och trådkopplad innegivare 2b, shunta OV på egen slinga och låta termostaterna jobba där. 1 om du kan byta ventilkoppel utan för mycket mekk. Kostar runt 400-500/radiator ink termostat. 3 tills 2 eller 1 är gjord ;) Digitaltermostat är slöseri enligt mig, du har ju redan termostater.
pelle242: Största fördelen med en pelletskamin tycker jag är livslängden, väldigt mycket färre saker som kan gå sönder jämfört med en värmepump.
smurfen72: Cop 4 är helt ok men det hade varit högre om vp hade laddat vv när det förbrukats vv själva tanken tror jag är bra för vp men inte höga temperaturer som vv laddningar innebär.
lordi: Du kan ju prova att öppna säkerhetsventilen fullt, genom att vrida på den svarta ratten. Vrid tills den "hoppar över" och stänger igen. Det kan hjälpa om det har kommit något skräp i ventilen som gör att det småläcker. Tänk på att det kommer att spruta en del ur skvallerröret från ventilen när du gör denna manöver.
Wilfa: Jag handlade av kej teknik ab, betydligt billigare och mycket bra kvalitet. Kolla deras hemsida, de har priser där. Adressen är www.kulvert.se
prototypen: Det finns silar/filter ibland, jag har på in eller ut från VP något som kallas filterball, en förvuxen kulventil som man kan stänga och plocka ur ett filter. protte
teamlundver: Nu när jag fått tag på VVS:aren kan jag meddela att det var en golvvärmefördelare jag behövde. Inget annat. Det ska tydligen räcka så eftersom vi enbart kommer ha golvvärme och vår panna (vet inte om alla är så?) är knstruerad så att man kan ställa in kranvatten och dylikt på en temperatur och vatten för värme på en annan.
PerJohan: Låter inte så smidigt.. vad var det för pryttlar som lossnade ur ventilen? Finns väl inte så mycket i ventilen som kan fara iväg, förutom oringar och så, eller?