Vi har ett hus som vi under vinterhalvåret enbart kommer att ha underållsvärme på då vi inte bor där då. Huset är på ca. 140 kvm och har ett vattenburet system samt en lutf värmepump på övervåningen. Då det är kallast på nedervåningen och många vattenledningar som går där så har vi resonerat att det är bästa enbart ha el-patronen igång.

Vi försöker att ha ca 10 grader inomhus för att inte riskera att vattenledningar fryser. Då el-patron inte är något ekonomiskt sätt att värma upp huset på funderar jag på hur jag ska ställa den effektmässigt under perioder av plusgrader utomhus. I dagsläget har jag den på den lägsta effekten och sjuntar ut ytterst lite värme till elementen. Min fundering är därför. Gör det någon märkbar skillnad på inomhustemperaturen att jag kör ut 20 gradigt vatten till rediatorerna eller skulle skillnaden på inomhustemperaturen bli märkbart mindre om jag slog av patronen helt. Då slipper jag dessutom värma upp varmvatten. Cirkulationspumparna kan jag ju behålla på.

Jag är fullt medveten om att frågan är svår att svara på rent teoretiskt då det är många faktorer som påverkar detta. Är mest intresserad av att höra om någon har provat detta med liknande förutsättningar som jag har? Om jag missat att beskriva något så säg bara till så kompletterar jag med info.

Finns det ingen form av styrning som du kan använda?

Frågan blir väl också hur ofta du kan ha tillsyn till huset och justera?

Som det är idag med flera plusgrader ute, så är det ju inte särskilt mycket värme som går till radiatorerna.
I ett bebott hus har man ju också andra små energikällor (som ex. kyl/frys) som ju ger lite spillvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.