Behöver råd vad det gäller maxvikt på kamin när man har krypgrund. Kommunens byggnadsinspektör säger att 150 kg är maxvikt .På eldabutiken säger de att vi kan sätta in en contura 660t som väger 270 kg plus skorsten på ca 70-80 kg. Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?

S
Troligen omöjligt för oss att besvara, eftersom vi inte vet hur det är konstruerat. Torpargrunder ser olika ut.
Men, jag skulle åtminstone kapat upp golvet där kaminen ska stå och gjutit en sula i betong där för att sedan kunna installera vilken kamin jag än ville ha.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Går det att komma in i grunden?
Sätt en stötta under.

Ja det går att komma in under så det är klart att jag kan stötta upp underifrån. Men jag undrar hur andra har gjort. Eldabutiken säger rakt av att det inte är några problem att sätta in en sån kamin utan att veta hur konstruktionen är. De har ju installerat flertalet av liknande kaminer i samma viktklass.

Rimligtvis har kommunens byggnadsinspektör bättre kännedom om ditt hus än butikens säljare.

Tycker DanielF:s idé om att ta upp en bit av golvet och gjuta betonggrund till kaminen låter vettigt.

Som föreslagits, lägg en stötta under, går snabbt och så har du marginal och kan sova lugnt om natten. Så tänker jag göra själv till hösten när kaminen ska in.

Bärigheten på ett standard prefabhus med trä bjälklag var i vart fall tidigare 300 kg+/m².
Undrar vad den byggnadsinspektören skulle säga om feta svärmor/svärfar kom på besök, du får vara i källaren eller utanför på garaguppfarten för bjälklaget klarar bara 150 kg:wow:

• Gilla
CIW
  • Laddar…
S
cecar33 skrev:
Bärigheten på ett standard prefabhus med trä bjälklag var i vart fall tidigare 300 kg+/m².
Undrar vad den byggnadsinspektören skulle säga om feta svärmor/svärfar kom på besök, du får vara i källaren eller utanför på garaguppfarten för bjälklaget klarar bara 150 kg:wow:
Vadå? Svärmor ska väl ändå stå på garageuppfarten...

En normal kamin tar väl upp max 1/4 kvm, 270 kg*4 blir bra mycket mer än 300.

Blanda inte ihop vikt med vikt per kvadratmeter. En kvinna i högklackat väger mycket mer än en elefant. (men säg det inte till kvinnan...)

• Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.