Hej! Vi funderar på att sätta in kamin i vår 1 1/2 plansvilla. Vi har självdrag plus några fresh 80 ventiler i huset som ventilerar huset. Har läst en del om tilluft och det finns de som tycker att man ska ha det o de som inte tycker det är till någon fördel. Vad är nackdelen med att ha tilluft? En gubbe på kommunen hävdade att det var värdelöst att inte ha tilluft då huset skulle bli kallare pga ökat luftflöde in i huset. Tacksam för råd o tips!
Du menar att ha ett rör för tilluft utifrån i stället för att ta den från rummet? Nackdelar med det är att du får kallare luft till kaminen vilket kan leda till sämre förbränning. Dessutom är det dyrare att installera. Beroende på hur installationen görs kan det även bli problem med att det genom detta rör läcker in kalluft i rummet när du inte eldar. Knappast några stora nackdelar.
Fördelar finns inte heller så stora. I hus med mekanisk ventilation kan det eventuellt bli lättare att tända utan att det ryker in. Många är övertygade om att det skulle innebära en minskad förlust av värme ur huset vid eldning. Jag tror att det är ett missförstånd. Gubben på kommunen som menar att det är värdelöst att vara utan vet i alla händelser inte vad han pratar om.
Fördelar finns inte heller så stora. I hus med mekanisk ventilation kan det eventuellt bli lättare att tända utan att det ryker in. Många är övertygade om att det skulle innebära en minskad förlust av värme ur huset vid eldning. Jag tror att det är ett missförstånd. Gubben på kommunen som menar att det är värdelöst att vara utan vet i alla händelser inte vad han pratar om.
Ja precis, lufttillförsel utifrån. Jag tycker oxå att gubben på kommunen verkade okunnig. För om det skulle stämma så är ju alla äldre kaminer värdelösa i hus med självdrag. Atr huset skulle bli kallare pga avsaknad av tilluft utifrån har jag svårt att tro på. Så var det iaf inte i mitt föräldrahem.
Vad det gäller fönsterna så har vi inga ventiler i dom. De är dåligt isolerade 2 glas fönster. När vi ska byta så kommer vi ha ventiler i de nya fönstrena.
Vad det gäller fönsterna så har vi inga ventiler i dom. De är dåligt isolerade 2 glas fönster. När vi ska byta så kommer vi ha ventiler i de nya fönstrena.
Det är i princip möjligt att med en osedvanligt dålig öppen spis åstadkomma att mer värme sugs ur huset än vad elden tillför. Med kaminer och andra slutna eldstäder är jag tveksam till om det ens är möjligt. Eftersom öppna spisar använts som enda uppvärmning i merparten av svenska hus under hundratals år är det uppenbart att det för det mesta inte blir så ens med en öppen spis.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Nu är detta en partsinlaga, men i mitt hus där man bytt till plastfönster och glömt springventiler så satte jag kaminen på överplan (sutterräng) där bostadutrymmena är, nya ventiler i ytterväggarna och så kaminen placerad vid trappan. Suger jättefint och källaren/sutterrängplanet som tidigare hade lite dålig luft har nu jättefint klimat.
Ok, lite speciella omständigheter och hjälper inte på sommaren när man inte eldar så jag får ändå stoppa in fläkt på taket men ville bara visa att man kan klara sig utan uteluft till kaminen.
Ok, lite speciella omständigheter och hjälper inte på sommaren när man inte eldar så jag får ändå stoppa in fläkt på taket men ville bara visa att man kan klara sig utan uteluft till kaminen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ingen tilluft till min nått år gamla kamin. Det märks att det ramlar in mer luft från tilluftsventilerna i väggen och blir lokalt där lite kallare kanske men generellt så känns det som om 90-95 % blir värme och 5-10% går åt till att värma ny kall luft.
Skulle jag ha byggt helt nytt så hade jag nog satsat på special tilluft till kaminen och se till att ha ett fungerande FTX system, men i ert fall är det nog lite hugget som stucket.
Skulle jag ha byggt helt nytt så hade jag nog satsat på special tilluft till kaminen och se till att ha ett fungerande FTX system, men i ert fall är det nog lite hugget som stucket.
Har en contura 660k med NVI combi så jag förstår inte varför man ska dra in en massa kalluft genom huset och få ett sämre klimat när det är enkelt att lösa vid en nyinstalltion av kamin genom att ta luften via skorstenen.
http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Contura_620S_620T_660T_se.pdf
Nominell effekt 6 kW.
Förbränningsluft cirka 25 m³/h
Specifika värmekapaciteten för luft är 1 kJ/(kg*K)
Densiteten för luft är 1,2 kg/m³
För beräkningen kan vi anta att det är -10 grader ute och 20 grader inne. En temperaturdifferens på 30 grader således.
(25 m³/h * 1,2 kg/m³ * 30 K) / 3600 s/h = 0,25 kW krävs för att värma förbränningsluften 30 grader. Det är ungefär 4% av kaminens nominella effekt. Nu är inte situationen riktigt så enkel. 30 grader kallare tilluft innebär inte automatiskt 30 grader kallare rökgaser. Kallare luft in i kaminen kräver mer effekt från elden för att värmas. Då lämnar kaminen mindre värme till rummet. Alltså är det bara en skenbar förlust.
Flödet är dessutom bara en bråkdel av rekommenderat ventilationsflöde. Har man inte FTX-ventilation kommer det inte påverka inomhusklimatet genom att det blir dragit någonstans.
Nominell effekt 6 kW.
Förbränningsluft cirka 25 m³/h
Specifika värmekapaciteten för luft är 1 kJ/(kg*K)
Densiteten för luft är 1,2 kg/m³
För beräkningen kan vi anta att det är -10 grader ute och 20 grader inne. En temperaturdifferens på 30 grader således.
(25 m³/h * 1,2 kg/m³ * 30 K) / 3600 s/h = 0,25 kW krävs för att värma förbränningsluften 30 grader. Det är ungefär 4% av kaminens nominella effekt. Nu är inte situationen riktigt så enkel. 30 grader kallare tilluft innebär inte automatiskt 30 grader kallare rökgaser. Kallare luft in i kaminen kräver mer effekt från elden för att värmas. Då lämnar kaminen mindre värme till rummet. Alltså är det bara en skenbar förlust.
Flödet är dessutom bara en bråkdel av rekommenderat ventilationsflöde. Har man inte FTX-ventilation kommer det inte påverka inomhusklimatet genom att det blir dragit någonstans.
Redigerat: