Anders_Nilsson skrev:
Sedan förstår jag inte varför Z-Wave skall skicka signaler till termostaterna att öppna/stänga. Det är ju just det som termostaten skall göra. Om du däremot menar att Z-wave ställer om börvärdet på temperaturen förstår jag.
Vad är det som är konstigt med att en rumssensor skickar temperaturen till Z-wave centralen som sedan talar om för termostaterna ifall temperaturen behöver höjas eller sänkas efter den temperatur jag valt för rummen? Radiatortermostaten har ju endast ett börvärde som den känner av just där den sitter, den känner ju inte av temperaturen i rummet.

Det där med fullt öppna radiatorventiler har jag aldrig förstått. I min bransch, ljudteknik, talar man om "headroom". När man mixar ljud lägger aldrig nivån så att man måste dra på volymratten på max för att det ska vara lagom lyssningsnivå utan det ska alltid finnas utrymme för att dra på om man vill. Liknelsen haltar kanske lite men om uppvärmingssystemet ställs in så att komforttemperatur uppnås med fullt öppna ventiler så kan man ju inte justera upp ifall man vill. Visst man kan höja tempen i hela huset men det är ju väldigt onödigt om man bara vill höja i ett rum tillfälligt...

Ett färdiginspelat kassettband är ju normalt mixat så att man ligger kanske 6-9dB under full utstyrning i melodin och kanske 3 dB över i topparna. Death Metal kanske mer 0dB konstant med +6dB i growlsen/gitarrsolona....... Sedan om kassettdäcket ger 775mV i 47 kOhm så är ju förstärkaren fullt utstyrd och det beror ju mest på förstärkarens uteffekt som funktion av volymvredet hur mycket man måste dra på vid normal volym. Tror inte riktigt man kan jämföra ljudutrustning med ett radiatorsystem..... men det är ett faktum att raka rör ger mindre förluster och mindre ljud. Helst skulle man alltså klara sig utan ventiler alls, men så är inte verkligheten.

Ok, nu förstår jag vad du menar med innegivare som signalerar rumstemperaturen till Z-Wave. Men i så fall blir ju termostatfunktionen i själva radiatortermostaten meningslös. Det du beskriver är det man vill uppnå i termostater med kapillärrör och utflyttad rumsgivare. Fast det brukar i själva verket gå rätt bra med vanliga termostater också. Men i alla fall hoppas jag du uppnår det du vill med denna avancerade styrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.