Går det att öppna varmvattenberedare och montera en kopparslinga från kamin?

För att varma vattnet utan el?

Samma sak i en ackumulator tank?
 
I en akktank går det, det kan tom finns förbereda genomföringar för det.
Annars får man svets ditt muffar att koppla slingan i.

En VVB brukar ha en mantel av koppar, RF plåt eller emalj inuti, samt en yttre tjockare plåt av vanlig plåt. Och är således mycket svårare att få tät och rätt.
Ev finns det utrymme i genomföringen för elpatron som kan användas för en mindre slinga.
Den ser ut såhär:
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/nibe-rar-14-112-elpatronsats.html
 
Är det en rostfri beredare går det ju att svetsa dit en muff där man kan ansluta slingan men är det en kopparfodrad går det inte.
 
Finns ju beredare och ack-tankar med solslinga. Den kan man ju använda till annat än solvärme.
 
I en acktank kan du väl koppla kamin direkt istället för via en slinga eller ?
 
Blir svårt att bli av med energin från kamin om man inte kör mot en ack/teknik tank.

En bekant eldar i en kökspanna mot en 500liters tekniktank, funkar väldigt bra.

mvh
 
Jo men att koppla kamin direkt mot tanken med nån typ av laddomat isället för att koppla kamin mot tanken via en slinga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.