Hej,

Min BRF har byggt balkonger. I vår lägenhet har man tagit bort en gammal radiator och monterat en ny bredvid "balkongdörren" (som i vårt fall leder ut till en innergård).

VVSaren som monterat radiatorn har använt rör-delar i tre olika material (kromat, mässing och en liten bit koppar rör).
Se bifogad bild!

Funktionsmässigt är det ju inget problem men jag tycker inte det ser snyggt ut.

Ska men behöva acceptera detta? Är det bara jag som är för "petig"?

Kan tillägga att vi betalar över 50.000kr för allt (dörr, montering, radiatorflytt, målning etc), vilket jag tycker är ganska mycket. Jag har svårt att "driva detta" speciellt hårt eftersom det är BRF:en som är beställare mot balkongfirman.
//Jonas

• 20140204_075412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men fy hur det ser ut!

Visst hade det sett bättre ut estetiskt med en kromad koppling/rör men det du visar är inte på något sätt ovanligt, och knappast något som kan uppfattas som icke fackmannamässigt.

Det finns plasthöljen i vitt att köpa som möjligen skulle kunna användas.

Till installatörens försvar ska också skrivas att vissa kopplingar inte finns (eller är mycket ovanliga) i kromat utförande.

Jag hade målat mässing och de kopparfärgade delarna vita.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Till installatörens försvar ska också skrivas att vissa kopplingar inte finns (eller är mycket ovanliga) i kromat utförande.
Vinkel In/utvändig gänga är inte ovanlig som förkromad, en rak utvändig övergång är inte heller svår att hitta som förkromad, och vad kopparröret beträffar så är det definitivt inte svårt att hitta som förkromat.

Nu ser det ju iof ut som att den där installatören dragit åt allt med rörtång så det hade väl sett nästan lika illa ut även om vinkeln vart förkromad :confused:

Ser inte kopparröret tunnt ut för att vara till en radiator (10mm ?), eller är det en synvilla.

Har de inte målat ännu så borde du kunna få det ordnat den vägen. Annars så får du köpa dig en färg för ändamålet så är problemet löst. Tror ingen tycker den där kopplingen är snygg...

Locos skrev:
Har de inte målat ännu så borde du kunna få det ordnat den vägen. Annars så får du köpa dig en färg för ändamålet så är problemet löst. Tror ingen tycker den där kopplingen är snygg...
Kan man måla kromade kopplingar?

hantverkare1 skrev:
Kan man måla kromade kopplingar?
Alla gånger jag spillt eller kladdat av misstag på kromade rör så har färgen fastnat iaf! 😄

verktygsgurun skrev:
Alla gånger jag spillt eller kladdat av misstag på kromade rör så har färgen fastnat iaf! 😄
Det brukar vara så, men vill man måla så ramlar färgen av innan man hinner blinka :-)

Verkar som kopplingarna är åtdragna med polygrpip, lite väl mycket märken. Går ju att förbättra och vinkelballarna gör ju att man slipper stänga värmen på stammen.

mvh

Och rensa från änglahår, kopparöret ser ut att vara 12

Tack för alla svar!

Det är alltså inte bara jag som tycker det se fult ut.

Vad har man för "rättighet" att kräva att ett jobb som detta görs på ett snyggt sätt av en hantverkare? I kontraktet står det ju bara något i stil med "byte av radiator samt rördragning". Det har dom ju levererat. Ska man behöva skriva "byte av radiator samt rördragning med kromade rör och kopplingar utan märken efter rörtång" nästa gång?

Jag har mailat styrelsen i BRFen. Får se om det blir åtgärdat.
Annars får jag väl testa med lite vit färg...
//Jonas

Rengör noga och välj rätt grundfärg först för metall inomhus så sitter färgen kvar sen.

Det ser inte bra ut. Hur såg det ut innan? endast kromat utförande?
Även om jag tycker att fackmässigheten verkligen kan ifrågasättas är jag tveksam om det juridiskt håller. Finns det någon VVS:are på forat, tex finns det praxis att alltid använda enhetligt matrial vi synliga vatten/värmeinstallationer, om ja då kan fackmässigheten ifrågasättas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.