Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en vedpanna, 3x500liters acctankar, expansionskärl 250liter, slutet system.
Jag undrar över expansionskärlet, själva funktionen och skillnaden mellan öppet och slutet förstår jag men mätare som sitter ovanpå, vilken information ger den mig?
Finns en skala, 0-4 bar samt en röd och en svart "visare".
Förklara gärna för mig!
Ha en fortsatt bra lördag!
Det är alltså trycket i systemet kortfattat, Trycket ökar med värmen då vattnet expanderar och samma sak om du fyller på vatten så ökar trycket.
Hur högt trycket skall vara beror på vart kärlet är placerat i förhållande till resten av värmesystemet i huset. Utan trycket så kommer du inte att få någon vidare cirkulation, kortfattat.
Den röda ventilen du har till vänster på första bilden är en övertrycksventil som skall släppa om trycket blir för högt.
Den svarta visare visar aktuellt tryck och den röda är bara en släpvisare som följer med den svarta och visar maxtrycket. Dvs, den visar vad det maximala trycket någonsin har varit.
Nej, jag är inte röris men så har jag fått det förklarat för mig.
Hur högt trycket skall vara beror på vart kärlet är placerat i förhållande till resten av värmesystemet i huset. Utan trycket så kommer du inte att få någon vidare cirkulation, kortfattat.
Den röda ventilen du har till vänster på första bilden är en övertrycksventil som skall släppa om trycket blir för högt.
Den svarta visare visar aktuellt tryck och den röda är bara en släpvisare som följer med den svarta och visar maxtrycket. Dvs, den visar vad det maximala trycket någonsin har varit.
Nej, jag är inte röris men så har jag fått det förklarat för mig.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Tack, lite klokare nu.
Men det här med att fylla på systemet, vet var ventilen sitter för att göra det men har ingen aning om när man behöver göra det!
Rörmockaren sa att 1 bar var nog tryck för att föra vattnet 10 meter upp.
(I skrivande stund blir jag osäker på vad han sa egentligen) 😀
Expansionskärlet sitter 1 meter från pannan och kanske 2 meter från tankarna.
Men det här med att fylla på systemet, vet var ventilen sitter för att göra det men har ingen aning om när man behöver göra det!
Rörmockaren sa att 1 bar var nog tryck för att föra vattnet 10 meter upp.
(I skrivande stund blir jag osäker på vad han sa egentligen) 😀
Expansionskärlet sitter 1 meter från pannan och kanske 2 meter från tankarna.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Tack!
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
En fråga har jag fortfarande, när vet jag att det är dax att fylla på systemet?
När trycket inte kommer upp i den bar jag behöver eller hu funkar det?
När trycket inte kommer upp i den bar jag behöver eller hu funkar det?
När systemtrycket sjunker, har du inga läckage så sjunker inte trycket. Samt är exp kärlet av rätt volym så ökar inte trycket från start av eldningen till slutet av eldningen, visst det kan öka något hekto när tankarna börjar bli full laddade.
Påfyllning av systemet görs ju även vid luftning av element samt efter arbete på värmessystemet
mvh
Påfyllning av systemet görs ju även vid luftning av element samt efter arbete på värmessystemet
mvh
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Från acctankarna finns ett avrinningsrör, det vattnet kanske inte kommer från systemet iofs!
Men säg när man luftar, och ska fylla på, hur mycket ska man fylla på?
En skvätt på måfå eller?
Men säg när man luftar, och ska fylla på, hur mycket ska man fylla på?
En skvätt på måfå eller?
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Ur avrinnigsrröret kommer den lite vatten när tankarna börjar bli heta och under hela eldningen!
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Kanske från varmvattenberedaren?
Klicka här för att svara