Hej alla
Vi skall ev köpa ett hus från 1937 med krypgrund. Det är idag direktverkande el och en insats kamin samt 2 st kakelugnar. Kakelugnarna används inte ( troligtvis inte godkända) Huset är på 140m2 i 1/2 plan. Huset är av ståede plank orginal isolering (dvs ej tilläggsisolerat). Vår tanke är att hålla nere kostnaderna då vi tänkt att total renovera huset för att sedan sälja det med en vinst om 2 år.
Huset ligger i mälardalen.
Vilket värmesystem skall man satsa på? Luft luft är ju billigast varit inne på luft vatten och lägga golvvärme men då måste ju golven brytas upp.
Vad tycker ni ? Har lagt vattenburen golvvärme i huset jag bor i nu så är ju bortskämd med det.
Och hur stor effekt vill man ha på pumparna?

Mvh Calle

S
Ta in några offerter från olika firmor, då kommer de hem till dig och går igenom ditt behov och ger dig ett pris. Sen kan du välja det system som verkar bäst och om du vill göra det själv så vet du vad som behövs.

Bergvärme med radiatorer är nog det enda realistiska. Bv ger hög effektivitet året om och radiatorer passar i ett 30-talshus. Eftersom isoleringen troligen är obefintlig är golvvärme nog inte att tänka på. Innan du köper så kolla skorstensstocken. Är den i ok skick borde det gå att få igång kakelugnarna. Tilläggsisolera vinden först, väggarna är ett stort jobb och ger inte lika mycket.

Om man ska ha radiatorer å bergvärme måste det va rejäla radiatorer, golvvärme å markvärmepump röstar jag på

Instämmer med Anders. Berg-/ytjordvärme och vanliga radiatorer ska fungera bra.

Då syftet är att renovera upp huset för att sälja med vinst så hade jag aldrig tagit en investering på 150000-200000 för att byta värmekällan, och inte heller tagit kostnaden för golvvärme. I absolut bästa fall får ni igen pengarna ni satsar på det.

Då ett hus ska säljas är det viktigast att det ser snyggt och fräscht ut. Det är det som säljer. Dvs satsa på ytskikt, kök och badrum och strunta i tak, dränering och värmesystem. Alltså luft/luftvärmepump, samt renovering av kakelugnarna. Kakelugnar är en utmärkt värmekälla.

Tack för svaren.
Ja det blir ju lite olika om man tänkt att bo där eller om man vill sälja med vinst, Varför jag kom in på golvvärme va att trossbotten rasat ner på ett ställe och tänkte då riva upp golvet där men tror jag kommer att fixa detta underifrån.
Och trägolven är ju nästan det enda som är bra i hela huset så känns lite fel att riva upp dem.
Öch visst det som säljer är ju det som syns så det skall vi satsa på.
Tänkte att kanske golvvärme också var en sådan sak men kanske inget som man får tbx pengarna på. Men blir ju golvvärme (elburen) i badrum och hall så det blir ju alltid något :)
Jo kakelugnar är ju jätte bra och det är ju mkt därfölr vi tänkt köpa detta huset. För det har en charm som inte många hus i området har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.