Värme allmänt
Lejbe: Bor i ett hus från 1962 med ny bergvärmepump från Thermia sedan vinter 2013. Huset hade redan uppdelad vattenburen distribution med en slinga för radiatorer och en för govvärme. Golvvärmen har en shuntgrupp från Billman där cirkulationspump bytts ett antal gånger genom åren. Nu i veckan var det blött på golvet nedanför gruppen och jag har lokaliserat läckaget att komma från
corre: Det är axeln till en vinge, beroende på hur vingen står i vinkel mot radiatorn så styr den mer eller mindre varmvatten uppåt. Har du bra värme i resten av radiatorerna? Är denna radden nära pannrummet eller långt ifrån? De raddar i som är i närheten, är de varmare på ena, och kallare på andra, eller lika temp. Du har någon form av ett-rörs system, där vattnet flödar serielt
Joel220: Hej, Är i full färd med att renovera ett gammalt hus från 40-talet, och ska montera i 2 nya element på ovanvåningen. Får hjälp med själva installationen av pensionerad rörläggare men skulle gärna ha input från er när det gäller inköpet. Elementen har jag valt dessa, http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-3011/?select=true Men sen vet jag inte riktigt vad som ska
strandli: Begär alltid att få betala verklig kostnad enligt avläsning samt del av den fasta kostnaden för den del av året som ni använder lokalen.
sinuslinus: [citat] Jag läste om spädbarnsvård i en husmorsbok ftån 30-talet (min gammelmormors) och där står det om att man helst ska bada spädbarn i ett varmt rum. Rekommenderat 16-18 grader lufttemperatur. :D
reikje: Hej, i Tyskland finns det ett el-baserat (direktverkande) uppvärmningssystem som heter "Flächenspeicher". Det ser ut som ett vanligt element men ha en kärna av "Schamotte". Jag tror det är samma sten material som används för kakelugn. Ett element väger därför mellan 20 och 40 kg. Jag undrar om sona finns att köpa i Sverige? Än så längre har jag bara sett el-radiatorer. I Tyskland
Henrik Rahkola: Fel skrivet. Pal/pex blir dyrt.😊
jaob: Tänker du förbereda för vattenburen uppvärmning så ska du utan tvekan lägga in vattenburen golvvärme med en shuntstyrning inboxad. Detta med en el-propp som värmer slingan tills du har byggt ut ditt vattenburna värmesystem. Enklare än så får du det inte :) http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-elpush-12t/
Stefan1972: det ser ju ut att vara pumpgrupp för ett rum bara.
lordi: Ok, det var mer än jag visste. Det är säkerligen listpris. Man brukar inte få några höga rabatter på reservdelar från tillverkarna, så webbhandlarna lever nog på den.
anders07: Ja, och vill du ha varmt golv även på sommaren en elpatron och cirkulationspump för badrummet.
GK100: Upp i expansionen letar det sig inte där, värre är drag genom rökröret kaminen blir en perfekt lätt kyld radiator med självcirkulation där. Du ska väl ha någon form av "laddomat" mellan då hindras den cirkulationen. Kommer du åt så gör en kombinerad varm-kall inkoppling av kärlet då minimerar du värmen dit och är det välisolerat får du nytta av den också.
lordi: Prova att sänka pumpen ett hack. Sus i radiatorerna tyder på för högt flöde.
pelpet: Även om Rossi själv har en minst sagt tveksam historik, och den skara av troende som omger honom uppvisar sektliknande drag, så tycker jag också att det verkar ligga substans bakom det hela. Ingen har kunnat påvisa någon bluff utan enbart påtalats Rossis bristande trovärdighet. Numera finns det både en teori som förklarar reaktionerna och experiment som bekräftar teorin. Exprimentet
Björn Dynesius: Framledning +40, retur +28, Utetemp -27, innetemp +19,5. Hus från slutet av 1800, golvvärme bottenvåning plus radiatorer på övervåning.
ANR: [citat] Haha ingen fara, jag vet vilken tråd du menar. Jag följer den jag med! :)
Jimmy90: Okej, Tog mig tid att åka ner till elda ändå, och det funkar men blir inge bra med 32 så det blir att beställa annan ved .. Tack för svar!
sagan1: Ja Du har rätt men ändrade för lite ska justera mer nu tacksam för alla råd hittills!
TuXy: Det finns digitala också att köpa om man föredrar det, och kostar ungefär lika mycket som den modell du har. Då finns det timers osv. om det är något man bryr sig om. Blir det inte heller varmt om du vrider upp den på max? Det du kan göra om du känner dig hemma på det är att mäta om den släpper på spänning mot slingan när den slår till. Prova att ställa vredet på max och mät
noone70: Hej! Jag behöver synpunkter/bollplank(har fetat mina frågor). Vi håller på att planera för en utbyggnad av vårt hus och då kommer både vår värmepump och FTX-ventilationen att behöva bytas ut (gissar jag) pga att de kommer vara underdimensionerade. Nuläget. 190kvm hus från 1940 var av 70kvm är inredd källare Elförbrukning inkl hushållsel 13000kWh Vi eldar med ca 10kbm/år ved
vanpire: Tänkte nog att det var returerna men eftersom det stod entré därnere och hall däruppe så blev jag osäker. Om det går ut 42 grader och du får 18 rader tillbaka så har jag svårt att förstå att rummen är kalla. Kan inte ge dig mer hjälp tyvärr.
Mattias_Jo1: [citat] En fråga bara har denna typ av FTX en kontroll på rotorn?? Jag har ett Heru 130 S EC den har bara on/off reglering på rotorn. Tänkte efter som du skriver att den sänker farten på växlaren för att uppnå inställd temp!!
rally_man: Har en liten fundering angående returtemp på golvvärmen ytan på huset är ca 130m2 Värmesystemet var från 1984. Vi har satt in en ny vedpanna samt 2 st acc tankar på 1500l totalt för 4 år sedan. Finns inget uppmärkt på slingorna till golvvärmen men jag har nog listat ut det ganska bra tror jag. Framledningstemperaturen har jag ställt upp på 40 grader nu när det är lite kallare.
Avemo: [citat] Det är en ganska oviktig fråga som av någon anledning en del har väldigt starka åsikter om. Jag vidhåller att de oljefyllda har något mindre tendenser att lukta bränt damm. Som nackdel kan nämnas att de är fysiskt större. Se till att få elektronisk termostat. I övrigt kan du gå på utseendet.
ekonsoda: Vill bara tillägga en sak ifall någon kommer över en liknande termostat. Det saknas en del på bilderna. Det skall vara en fjäder som håller "metallbiten" på plats. Den ska alltså vara lös och inte limmad på något sätt. Så jag får helt enkelt ge upp idén om att laga den då jag saknar delarna :)
Kalle-81: hej, undrar hur du löste ditt problem med minishunten. Har ungefär samma problem (LK minishunt 60) golvvärmen blir inte ens ljummen trots att 3 o 6 är på max. Alla element i huset är ok. Har dessutom golvvärme i badrum på ovanvåningen med bara termostat så trycket från pannans cirkulationspump bör ju vara ok. Har kollat alla ventiler o också strypt 10:an trots att jag tror jag har