T
Thomas_Blekinge: Nja, kanske i detta sammanhanget. På mitt jobb blandas det friskt med absoluttryck och övertryck, inte konstigt att det blir fel ibland.
8 svar · 27,0k läst
·
B
Bert19: Jag köpte ett hus med liknande installation som din. Jag har tagit bort ställdonen och öppnat alla slingor helt förutom till sovrummen där jag har termostaterna kvar men försöker strypa in dem så att termostaten kallar på värme nästan hela tiden för att undvika kalla golv. Regleringen fungerar nu utmärkt med enbart utegivaren, har en innetemperatur på +/ - 0.5°C även nu när det
9 svar · 9,6k läst
·
B
Bert19: Ja, växelventilerna går parallellt, är parallellkopplade, använder ESBE. Mitt schema är nog lättare att förstå och vi använder slingtank för VV, ingen volym med gammalt VV och risk för Legionella, fungerar bra.
9 svar · 10,8k läst
J
DIY_freak: Har du kollat piggen under termostaten så den inte har fastnat i intryckt läge? När du luftar och det börjar bli lite varmt, är det från röret där termostaten sitter eller från returröret som det blir varmt?
3 svar · 2,7k läst
F
Finndjävel: Spillvärmen från rören värmer ju ändå upp övervåningen utan att du gör nånting alls, den kan ju inte gärna bara försvinna. Dock är det nog så marginellt så att det inte spelar någon roll.
5 svar · 1,7k läst
R
robert_m: En stund efter att jag skrivit inlägget återkom installatören av värmepumpen (notera att det är trettondagsafton och röd dag så jag var inte säker på om de lyssnade av telefonsvararen). Jag fick rådet att stänga av pumpen och gå över till direktverkande el samt att stänga av värmen (dyker upp som ett alternativ när man byter funktion på pumpen), vilket gör att cirkulationspumpen
1 svar · 3,2k läst
ANR
ANR: Jag har lite väl hög rökgastemp ut från pannan. Ligger på 250-280 i normaldrift. Detta mäts alltså innan dragregulatorn. I topp på skorsten en meter ner så mäter jag precis 75 grader så det är precis på gränsen. Skorstenen är en gammal murad sak halvsten med måtten 15x30. För att få ned rg-tempen efter pannan så tänker jag ju turbulatorer vilket jag inte har några. Fast
0 svar · 1,1k läst
slacker
slacker: Antar att det sitter i värmepannan med tanke på alla rör?! Expansionskärlet är min misstanke.
1 svar · 829 läst
·
A
Anders299: Där sitter en liten termometer på bilden också - jag har aldrig lyckats sänka denna med hjälp av termostaten utan den har alltid visat samma (typ) som temperaturen ut från ack.tanken 15 meter bort. (Det som jag väl vill dubbelkolla är att den funkar som den ska, samt att den är rätt installerad...)
1 svar · 1,4k läst
·
L
lob: Och inkommande temp på +1,8 är väl rätt bra kan jag tycka. Kolla in varmepumpsforum.com där de i många trådar diskuterar dessa temperaturer. /LOB
4 svar · 1,3k läst
R
Roland112: nu har shunten gått tillbaka till att reglera sig själv :thumbup:
11 svar · 18,9k läst
·
BVP
BVP: Nej, det var det första jag kollade. Det borde jag ha nämnt. :)
2 svar · 5,4k läst
·
P
pozz2: Hej Jag har ett tot effektbehov på ca 16kw i huset, med en effekttäckning på 80% så behöver jag ha ut ca 13kw. På pannan är det 22 mm anslutning, men för att få ut den effekten ja behöver så måste jag mata med 32 MLC rör om jag ska hamna på rätt tryckfall. Kommer ja att förlora nåt på att gå upp i dimension direkt efter pannan?
0 svar · 1,6k läst
B
Bergman90: Går dessa tre radiatorer på samma stam eller på separata? Känn om det är tilloppsröret eller returröret som blir varmt när du skapar cirkulation genom att öppna luftningen. Då kan du utesluta om det är tilloppet eller returen som gör att det inte cirkulerar.
5 svar · 11,6k läst
D
Dea_34: Långt innan vi köpte vårt hus hade ett matningsrör till två element, som satt under två stora fönsterpartier, spruckit i en teglad yttervägg och eftersom även insidan är teglad valde man att ersätta de två elementen med elelement. När vi flyttade in för två år sen fungerade elelementen dåligt och vi plockade bort dom. Tyvärr räcker inte golvvärmen riktigt till utan vi vill nu
0 svar · 3,2k läst
·
B
Bert19: Det är svårt att få ur luften, stäng alla radiatorer så att pumpen går bara mot golvvärmen för att få ut luften så funkar det nog sedan. MVH
3 svar · 1,7k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Svårt att säga normer, beror ju på så mkt variabler. Men i jämförelse med mig då. Bor i Medelpad, 2 vuxna 2 barn. 127+119 kvm (ca 21 grad), elgolvvärme i badrum på 5kvm, fristående garage med elvärme (8- 9 grad) FTX system. Nibe Fighter 1210-7kW. Braskamin som eldas lite dåd och då som nu när det är -15 t ex. Men ej kontinuerligt. Tot har vi senaste åren legat på
68 svar · 18,7k läst
·
B
Bert19: Hej, det finns säkert ett ställdon du kan köpa och montera på den övre ventilen i stället för det manuella vredet och sedan ansluta till en vanlig rumstermostat. Om du inte har något styrsystem med trafo använder du ett ställdon för 230 V och en elinstallation behövs ju då för detta. Alternativet är ett ställdon med fjärravkänning via kapillärrör men tveksamt om det finns för
1 svar · 3,0k läst
B
Bert19: Hej, antar du kollat trycket i systemet, fyllt på ? Det kan ju samlas rost i gamla element men oftast i undervåningen. - Stäng returventilen, med stor skruvmejsel eller insexnyckel. - Sänk trycket till måttligt övertryck (0,1 bar/m i höjd) genom att öppna säkerhetsventilen om slutet system - Med termostaten bortmonterad öppna försiktigt elementanslutningen vid termostatventilen så att
1 svar · 845 läst
J
Johan_el: Tack!
2 svar · 1,1k läst
E
errakareby: Strypningar
4 svar · 1,6k läst
E
E
energiexpert: [citat] Effekten för en radiator är beroende på vilken typ av radiator du har ( sektion eller panel). Sen är det viktigt att tänka på att effekten är beroende på hur välisolerat huset är (um-värde) först när man vet det kan man beräkna en korrekt effekt på varje rum, och när en rörläggare sätter dit ett element så är det viktigaste att det inte är för litet, vad ingen
7 svar · 4,1k läst
D
djurgardare: Hej på, Tänkte kolla om någon kan komma med tips hur jag ska få igång min vattenburna golvvärme. Initialt så hade hantverkaren som fixade vårt badrum kopplat in en fördelare på befintligt radiatorsystem. Ena slingan till badrummet och andra till toaletten. Det funkade tillfedställande. När jag sen hade hit en annan hantverkare för att koppla in ett par extra radiatorer i nya
0 svar · 567 läst
H
Henrikd75: Jag har tänkt över saken och landat i att jag vill köra vattenburet. Så till frågan - så länge avluftningen sitter ovan slingan spelar det ingen roll var man ansluter till värmesystemet? Är det att rekommendera att demontera radiator och rör?
4 svar · 1,1k läst
L
lodin92: Nu har nya pannan varit installerad sen slutet av Oktober. Det var vatette kopplingar, där "fingängan" var dy gänga och de gamla rören hade "grovgänga" = rörgänga. Får tacka för hjälpen krilleman.
4 svar · 1,5k läst
depalma
depalma: [citat] Är en Uponor Pro 1 fördelare jag har. De elektriska styrdonen har jag ju redan. Vill ju byta ut dom mot plastratten. Inte köpa nya styrdon.
2 svar · 7,3k läst
Semiproffset
Semiproffset: Länk till en tråd om fläktkonvektor Sätt en fläktkonvektor i golvsockeln, den hjälper dessutom till att sprida värmen i rummet och resten av våningsplanet om du har någorlunda öppen planlösning. Fläktkonvektorn kopplas på radiatorslingan och ersätter radiatorn..
1 svar · 7,3k läst
·
peternicklas
peternicklas: Du bör no komplettera ditt system med någon form av automatik. Golvvärmen brukar max villa ha en framledningstemp på runt 45 grader. Det finns shuntar med en automatik, kolla på ESBE.se. Jag hade sat en utomhus och en innomhus givare för styrning. Sedan stryper man in slingorna till rätt temperatur. Allternativt är att sätta termostat i alla rum samt då en ventil på varje slinga. Titta
1 svar · 4,2k läst
·
H
hellgun: Nu har du ju löst det och är nöjd men jag tänkte ändå dela med mig av vår förbrukning eftersom vi har (hade) liknande förhållanden. Vi har en 200-liters Oso vvb i oupvärmd krypgrund. Ingen tilläggsisolering och utrymmet höll ca 10 grader vid tiden för nedanstående graf. Eftersom vi var borta 5-6 dagar i jul så är det en bra period att titta på värmeförlust från vvb:n, som har
33 svar · 4,3k läst
·
J
jooohan: Hej Har lagt golvvärme i mitt nya badrum (betong golv) på ca5kvm och dragit slangarna till pannrummet 2m ifrån där jag monterat en m60minishunt till fjärrvärmecentralen. Kan jag köra shunten utan termostat och låta den följa fjärrvärmens utegivare eller är det dumt? Isåfall hur gör jag? Har för mig att jag läst att folk kört utan och reglerat manuellt om det behövs. Var lite
0 svar · 735 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.