3 498 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Värmesystem - Stor förbrukning
Värmepumpen är Argo PMERV 7 R407C 400/300/50. Ska enligt förtecknings-skylten vara på 3,4 kW. Noterar även att det står Pc 6,7 kW och Ph 7,85 kW på den, oklart vad detta betyder för mig.
De har varit framme med en färgspruta på pannan, har inte hunnit skrapa fram vad som kan stå på elpatronen, så detta är oklart fortfarande.
Differansen mellan elpatron + värmepump (vp går mao inte) och värmepump verkar ligga runt 20 kwh om dagen.
De har varit framme med en färgspruta på pannan, har inte hunnit skrapa fram vad som kan stå på elpatronen, så detta är oklart fortfarande.
Differansen mellan elpatron + värmepump (vp går mao inte) och värmepump verkar ligga runt 20 kwh om dagen.
Tack för infon... där har jag lite att jobba med också. Det låter som en ganska hög differans, för visst känns det som övriga hushållet drar lite väl mycket då också (vi är bara två personer)?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är inte så att du bor granne med Sir Anton?:wow:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/270676-honshus-med-led-spotlights-och-glasdorr.html
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/270676-honshus-med-led-spotlights-och-glasdorr.html
Det verkar inte vara någon som tjuvar el till sina kycklingar. Jag har kommit fram till att det i själva verket är elpatronen som slår på (denna är dessutom felmärkt, så av är inte av). Jag testade att stänga av elpatronen helt, via säkringen.
Effekten blev att luftvärmepumen fick tuppjuck och gick allt den kunde. Dock skapades ingen värme alls. Jag tror att värmepumpens enda funktion just nu är att föra oväsen. Blir att ringa någon som kan kolla på den snarast.
Bifogar bild på gårdagens förbrukning. Gissa under vilka timmar elpatronen var av?
Effekten blev att luftvärmepumen fick tuppjuck och gick allt den kunde. Dock skapades ingen värme alls. Jag tror att värmepumpens enda funktion just nu är att föra oväsen. Blir att ringa någon som kan kolla på den snarast.
Bifogar bild på gårdagens förbrukning. Gissa under vilka timmar elpatronen var av?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vp som är 11 år bör inte repareras med några stora kostnader. Men det verkar som den har varit ur funktion i några år med tanke på tidigare års förbrukning. Att elpatronen går in eller istället för vp är det många som råkat ut för.
Sådärja! Som du säger, var det inte lönt att laga den gamla pumpen. Var svårt att hitta delar, dessutom hade tydligen en hobbymontör varit på och försökt laga den tidigare.
Blev istället en Thermia Atec 9kw. Har bara kört den en dag, men landade på en förbrukning på 37 kWh istället. Rätt mycket rimligare.
Blev istället en Thermia Atec 9kw. Har bara kört den en dag, men landade på en förbrukning på 37 kWh istället. Rätt mycket rimligare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, nog verkar det som om allt gått på el 1:1. (Dvs VPn död.)
Råkade ha senaste elräkningen liggande framme, och kan bara konstatera att era och våra förbrukningssiffror följer varandra rätt hyfsat. Då har vi ca 180 m2 uppvärmt. Vi har direktverkande el.
Med 110 m2 & VP borde ni ligga mkt lägre i förbrukning. Typ som dagens siffror indikerar.
Råkade ha senaste elräkningen liggande framme, och kan bara konstatera att era och våra förbrukningssiffror följer varandra rätt hyfsat. Då har vi ca 180 m2 uppvärmt. Vi har direktverkande el.
Med 110 m2 & VP borde ni ligga mkt lägre i förbrukning. Typ som dagens siffror indikerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden