Hej

Jag ska sätta upp en separat slinga för att värma mitt garaget och skicka värme till min FTX.
Jag tänkte köra en värmeväxlar för att få värme från bergvärmen till slingan och sedan köra en glykol blandning i slinga (Plaströr)

Men har några nybörjar frågor vad behöver jag till slingan

1. En pump som kan dra runt allt och som orkar pumpa upp till vinden
2. Expantions kärl
3. Värmeväxlare
4. Vad har jag glömt ?

Och sedan en annan fråga vad e det bästa sättet att få in glykolbalningen in i slingan ?

// Matte

Ska slingan värma både garaget och fungera som värmebatteri i din FTX menar du?

Är det vanliga radiatorer eller golvvärme?

Om du inte ska reglera värmen på något sätt så räcker det med en vanlig cirkulationspump, den behöver inte vara så kraftig eftersom vattnet cirkulerar. Det är bara tryckfallet i systemet som den behöver kunna övervinna.

Hej

Ja precis tänkte använda samma slinga till båda för enkelhet :-)
Tänkte ha en konvektorfläkt i garaget för att värma där.

så slinga som går runt och en cirkulationspump ska räcka för att bara dra runt vattnet/glykolen men hur får ni in vätskan i systemet om jag ska blanda i glykol ?

Men säger ni att det är så lätt
Koppla ihop slingan sedan ansluta en pump model bättre för att pumpa runt vätskan hela tiden.
Sedan kör jag bara en ingång kör den pumpen från clasohlson som suger från en tunna och pumpar in det.
Och då slingen är full är det bara sluta den och sedan dra igång cirkulationspumpen ?

Vore ju fantastiskt :-)

// Matte

I princip så ja, cirkulera dock glykolvattnet en stund så du får med dig så mycket luft som möjligt. Enklast är nog också om du sätter tre kulventiler så du kan enkelt kan slå över från "fyllnadsläge" till "driftsläge".
Glöm inte heller att montera luftningsnipplar på strategiska ställen (högpunkter). Du behöver också sätta påfyllnadsventil på slingan

För att fylla systemet kan du göra så här;
Öppna ventil 1 och 3 och anslut pumpen till 1, ventil 3 skall mynna ut i tunnan. Stäng ventil 2.
När du cirkulerat glykolvattnet ett tag så det verkar luftfritt så stryper du ventil 3 litegrann så du får upp lite tryck i systemet och sedan luftar du systemet ordentligt. Stäng sedan ventil 3 och öppna 2 och starta cirkulationspumpen och fortsätt lufta, håll nu koll på trycket så det inte sjunker för lågt. Då måste du starta din borrmaskinspump igen och pytsa i lite glykolblandning genom att öppna ventil 1 lite försiktigt.

IMG_2651.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.