Hej
Tycker sista tiden att det varit ovanligt varmt i tvättstugan där vv beredaren står. Trodde dock det hade samband med när någon duschat precis så att det var orsaken för då brukar den kunna bli lite varm när elpatronen kör för fullt. Kollade min elmätare och såg att den dragit 500w i genomsnitt konstant hela natten trots att vi inte använt något varmvatten.

Plockade av fronten nu och såg att frigoliten börjat smälta i toppen så det är något som är riktigt galet här. Satte en ugnstermometer i toppen under frigoliten och den visar 101 grader!!
Kollade undertill på termostaten och av någon anledning är den satt i botten, dvs 80 grader. Ingen aning om varför detta är gjort. Måste ha varit jag som kommit åt den när jag tömde varmvattnet en gång för att bytta offeranod, det gjorde jag för ca ett år sedan. Men tycker ändå dessa problemen i så fall borde kommit tidigare?

Har satt ner termostaten till 65 grader. Hoppas det var orsaken. Får se om tempen går ner nu
Vad kan annars vara fel?
Fel på termostaten är det enda jag kan komma på?

Beredaren är en 6 år gammal Nibe Compact 300E

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Låter som att det är fel på termostaten ja. Den har väl hängt sig i slutet läge.
Borde bara vara att byta den.

Hej igen. Stängde av den igår och satte på den igen på kvällen och nu på morgonen var den igen uppe på över 90 grader så mest troligt termostaten då. Får köra den "manuellt" nu tills det är ordnat, dvs värma upp och sen stänga av.

Har beställt en ny termostat, förhoppningsvis kommer den imorgon.
Hur skall man sen göra med isoleringen? Skall man beställa ny eller skall man bara prega in mineralull och täta upp så gott det går?

Fylla skåpet med fogskum?

Krilleman
keckepro skrev:
Hej igen. Stängde av den igår och satte på den igen på kvällen och nu på morgonen var den igen uppe på över 90 grader så mest troligt termostaten då. Får köra den "manuellt" nu tills det är ordnat, dvs värma upp och sen stänga av.

Har beställt en ny termostat, förhoppningsvis kommer den imorgon.
Hur skall man sen göra med isoleringen? Skall man beställa ny eller skall man bara prega in mineralull och täta upp så gott det går?
Mineralull duger gott. Billigt är det också.

Hej
Nu har jag haft den inställd på 40 grader i 4 dagar och temperaturen ligger stadigt på 64-65 grader i mitten av tanken. Termostaten jag beställt kom först idag, men den går tillbaka för saker och ting verkar fungera nu. Förmodligen bara något vajsing med potentiometern i termostaten, men det funkar ju ändå. Ser också att vi sänkt varmvattenförbrukningen radikalt sista dagarna. Ca hälften av vad vi förbrukat i genomsnitt senaste året så det kan ju bli en fin besparing. Speciellt nu på sommarhalvåret när man inte kör uppvärmningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.