Hjälp! Skorstenen fuktar tapeten.

Vi har problem med en skorstensmur, som visar fuktrinningar på tapeten på en del av muren i den övre våningen i huset. Huset är ett kedjehus 1 ½ plan med källare och byggt 1964. Uppvärmningen var tidigare olja men sedan sju år tillbaka har vi bergsvärme. Skorstenen har fyra kanaler och det är kanalen till vår braskamin ( placerad i mitten av huset)som är problemet, alltså inte pipan som tidigare oljepannan i källaren var ansluten till.

Vi använder kamminen under vinterhalvåret, förbrukar ca 2-3m3 torr björkved. Skorstenen är isolerad på kallvinden enligt alla gällande regler och skorstenstekniker har besiktigat med kamera att det inte finns någon fukt eller övriga skador, han kan alltså inte se att problemet skall orsakas av fukt i pipan.

Byggplåtslagare har besiktigat utvändigt skorstenbeslag och konstaterat att det inte finns någon anmärkning eller misstanke om att det ev. skulle kunna komma regnvatten utifrån. Skorstenhuv/regnskydd är sedan länge monterad.

Byggnadsingenjör/besiktningsman har kontrollerat att det inte finns någon skada eller fukt i innertaket på kallvinden. Vi har efter tipps byggt om och tätat vindsluckan, som ligger alldeles bredvid skorstensmuren. Alla dessa ”experter” kan alltså inte konstatera något fel?

Tidigt förra våren renoverades övervåningen och skorstensmuren fick en ny tapet. Allt verkade helt ok. tills vi under vintern upptäckte att det blev fuktgenomslag, med ca 2m långa fuktremsor, som kommit från taklisten och runnit nästan ned till golvlisten. Efter tipps eldade vi i fortsättningen denna vinter braskamminen med helt öppna spjäll och vi kunde inte se att det problemet med fuktrinningar fortsatte.

Nu kommer det helt otroliga. Efter att huset varit obebott under fyra månader i sommaren upptäcker vi vid hemkomst att fuktgenomslag/rinningar hade ökat under denna period.

För att kunna kontrollera när fukten ökar/minskar på vinden har jag sedan ett år, precis i skarven mellan innertak och skorstensmuren (där fukten verkar komma ifrån) under isoleringen intill skorstenen placerat en trådlös hygrometer, som jag kontrollerar varje dag. Hygrometern visar inte något förhöjt värde med undantag att det under en dag i juli i år ( när huset var obebott) registrerades, som högst en fuktprocenten på 76% ( kan kontrollera detta retroaktivt på hygrometern) i övrigt följer den ungefär samma värde som i övriga huset.

Vi har ett stadigt undertryck i huset delvis orsakat av mekaniska frånluftfäktar i ”gillestuga” och matkällare. Man märker detta när man öppnar luckan till braskamminen vid tändning, då blåser det in luft i huset från skorstenspipan. Vid tändning av kamminen krävs att vi öppnar fönster eller altandörren till vardagsrummet där kamminen finns.
Övrig info. I källaren har jag en luftavfuktare, som står på automatik 60 % året runt.

Frågan om problemet kom när bergsvärmepumpen installerades besvaras med nej, det har kommit fyra-fem år senare. Eller………..? Skorstensmuren var tidigare tapetserad med en vinyltapet. Tanken har funnits att det kanske har varit problem hela tiden sedan installationen av bergsvärmepumpen men att fukten på tapeten inte märktes pga. att det då var en vinyltapet ,som inte sugit åt sig någon fukt?

Snälla, hjälp oss med ett förslag till åtgärd eller vem/vilka man kan vända sig till för att få hjälp. Vi är pensionärer, som har till avsikt att sälja vårt hus men känner att vi inte kan göra detta innan problemet är löst.
Vi har funderat på att helt enkelt regla/gipsa upp muren och bygga in den, men det känns inte riktigt rätt………………..?!

Morgan

Fuktgenomslag i skorstenar kommer antingen utifrån (Regn), från eldstad (kondens) eller från någonting annat i närheten (Tex ett öppet expansionskärl som läcker..).

Kondens från eldstäder var vanliga problem när de effektiva oljepannorna kom i början på 1970 talet, många fick då
i all hast installera rostfria insatsrör.... Från en vedkamin är det mindre troligt att detta sker (De är i de flesta fall så inneffektiva att det blir mycket varmt och torrt i skorstenen).

Är det fuktgenomslag "nära taket" på övervåningen eller liknandem lutar det mest åt att det är nederbörden som tar sig in. Antingen genom att det regnar ned i själva skorstenen, eller i skarven mellan skorsten och yttertak.

Har man en tegelskorsten och slutar använda den regelbundet (tex vid installation av bergvärme) är det nog att rekommendera att låta montera en skorstenshuv, för att hindra att den förstörs av regn (frostsprängning etc)

Sen är det ju förstås bäst att aldrig täcka en skorstensstock med någonting annat än puts/kalkfärg och liknande...

Tack för ditt svar!

Innehållet i ditt svar är ungefär vad jag själv har tänkt mig som orsak. Men faktum återstår att det inte registerars någon som helst fukt på det stället där det ligger en hygrometer.Den är placerad på kallvinden precis där skorstenen går genom innertaket och det är där som det kommer fukt inne i huset på muren. Idag skall jag upp på kallvinden och titta igen men förmodlingen hittar jag inget fel nu heller. Beträffande huv på skorsten så är en sådan monterad sedan fler år tillbaka.

kensy

Hygrometern läser av luftfuktigheten på vinden, är det så att detdå "rinner" vatten vid tex regn som slår mot skorstenen och sedan följer skorstenen nedåt, är det inte säkert hygrometern ger utslag. Speciellt inte om skorsenen är "isolerad" som du skrev. (En tegelskorsten brukar ju traditionellt vara helt oisolerad på vinden)

För att mäta fukthalten behöver man ett instrument, Tex Protmeter eller dyrare sak, som mäter med radiovågor och kan känna av fukt inne i ett material. Då kan man lätt följa fuktspåret.

Det är mest sannolikt att det kommer in i skarven mellan tak & skorsten...

(Sen finns det iofs även genomslag av annat än fukt som kan missfärga tapter, tex gammal tjära/liknande som trycks/sugs ut genom tegelmuren,,,)

Tack för svar!
Jag tar med största interesse del av dina teorier och kommer att kolla vidare med tätningen. Vad det gäller isolering av skorsten på kallvinden så är det på anmodan av skorstenstekniker. Han säger att det finns bestämmelser i brandskyddslagen om detta.

Sedan detta med ett instrument som kan mäta fukt inne i stenarna så skall jag forska vidare om det finns att hyra.

När det gäller gammal tjära, som Du nämner så är det någon mer som varit inne på detta, fram för allt en person med en stark teori om att det kan vara undertrycket i huset som är orsaken. Alltså i skorstenspipan eller närliggande pipa är det inluft som strömmar in. Den inluften är naturligtvia lika fuktig som uteluften och ackumeleras i stenarna för att sedan fälla ut på tapeten.

Jag kollade vid en imventili källaren idag och då var det allt annat än utluft. Det strömmade in luft pga undertrycket i huset, jag stängde av paxfläkten i gillestugan, som ligger i källaren. Öppnade en ventil, som frugan brukar stänga av när hon har tumlat. Den utluftningen är kopplad direkt genom muren i källaren och har inget med skorstenen att göra. Nämner det bara så Du inte tror att jag ventilerar fuktig tumlarluft i imkanalens som är i skorstenen.

Jag är jättetacksam att Du tar dig tid och nämner troliga orsaker. Kommer Du på något annat så välkomnar jag dina teorier fullt ut. Som läget är nu kan jag inte utesluta någontin.

Vänligen
Kensy

Hej! Hur gick det? Har du fått nån klarhet i vad som var problemet och hittade du nån lösning? Vi har ett liknande problem som vi inte vet hur vi ska lösa då vi inte vet varför murstocken är fuktig. Har en teori om att det blir kondens på vinden som rinner ner längs murstocken eller om det blir kondens i en ventilationskanal som går från tvättstugan och att murstocken blir fuktig av detta. Vore tacksam för svar.
Mvh Annika

En enkel lösning som kan vara värt att prova är att öppna upp i rökröret där oljepannan var ansluten. Varm luft tillförs då konstant och fuktproblemen upphör. Vet inte hur era ventilationskanaler är men att släppa ut fuktig luft från tvättstugan till skorstenen kan öka problemet.

Det fanns tidigare fyrkantiga rör i järn med skjutlucka så öppningen kunde regleras. Den sköts på rökröret som tidigare var ansluten till oljepannan. Svärfar hade liknande problem och han blev rekommenderad sådan ventil/skjutlucka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.