3 173 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Nackdel att stänga ner Cirkulationspumpen?
Upplevde ett kraftigt brummande ljud i huset igår och tänkte att det kanske var dags att rengöra LLVP'n. Så imorse när huset är tomt och endast ljudet av kaffebryggaren hörs märker jag att ljudet nog kommer från nått annat, mycket riktigt ett öra mot ett element så märkbart dovt brum.
I källaren hör jag att cirkulationspumpen kämpar, känns lite varm vid beröring och jag valde därför att stänga av den.
Pannan är inte igång men jag vill gärna tro att pumpen bör gå hela tiden för att cirkulera slingan så man inte får liggande rost i systemet som kan ställa till det.
Så till funderingen - Pannan skall bytas i år, jag har en ny Grundfos Alpha 2 pump liggandes. Nya pannan är inte inköpt. Är det en dålig ide att låta systemet stå ett par månader innan jag byter panna och pump? För att byta pump måste jag tömma och modifiera systemet och det känns som en radikal åtgärd som ändå måste byggas om i samband med nya pannan.
Pumpen som sitter är nog från 70-80tal och inte värt att ägna tid åt. Kör den dygnet runt sedan huset köptes 2012. Pannan har även den passerat sitt bäst före.
Planen var att riva systemet i vår men det får nog ske redan nu - Finns det nackdelar med att låta systemet stå tomt en tid?
I källaren hör jag att cirkulationspumpen kämpar, känns lite varm vid beröring och jag valde därför att stänga av den.
Pannan är inte igång men jag vill gärna tro att pumpen bör gå hela tiden för att cirkulera slingan så man inte får liggande rost i systemet som kan ställa till det.
Så till funderingen - Pannan skall bytas i år, jag har en ny Grundfos Alpha 2 pump liggandes. Nya pannan är inte inköpt. Är det en dålig ide att låta systemet stå ett par månader innan jag byter panna och pump? För att byta pump måste jag tömma och modifiera systemet och det känns som en radikal åtgärd som ändå måste byggas om i samband med nya pannan.
Pumpen som sitter är nog från 70-80tal och inte värt att ägna tid åt. Kör den dygnet runt sedan huset köptes 2012. Pannan har även den passerat sitt bäst före.
Planen var att riva systemet i vår men det får nog ske redan nu - Finns det nackdelar med att låta systemet stå tomt en tid?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Om du tänkt stänga av cirkulation och inte behöver uppvärmning så är det nästan bättre tömma om du ändå kommer göra det i slutändan ändå.
Skulle säga att det är bättre att låta vattnet stå kvar i systemet med pumpen av om det är irriterande ljud. När vattnet har varit i systemet ett tag så rostar det inte, om du tömmer systemet så blir det luft i, då rostar det. Töm när du byter pannan.
Då kommer jag nog låta systemet vara vattenfyllt tills dess att det är dags att verkligen riva ut det hela... Kommer att bli större förändringar hur som och att låta pannan (Som hänger i taket) vara kvar ett par veckor till gör inte så mycket, har nog inte fyllt på systemet på över ett år så tömma och fylla med nytt bara för att tömma och fylla med nytt igen känns som onödigt.
Trycket finns om än just nu på bara 0.6 bar (Kallt system) så jagf tror inte det kan vara luft i pumpen som strular heller. Alternativet är att dra igång den igen och prova lufta pumpen för att se om den låter mindre...
Trycket finns om än just nu på bara 0.6 bar (Kallt system) så jagf tror inte det kan vara luft i pumpen som strular heller. Alternativet är att dra igång den igen och prova lufta pumpen för att se om den låter mindre...
Behöver du inte pumpen för värmens skull så låt den vara avstängd, systemet tar ingen skada av att vara utan cirkulation. Det är för att inte pumpar ska kärva fast man bör starta dem emellanåt när man har ett system avställt inget annat.
Klicka här för att svara