Jag har ett vattenburet element som står väldigt konstigt till i sovrummet. Min önskan är att plocka bort det och eventuellt vid senare tillfälle sätta in ett smalt vertikalt på väggen bredvid. Men först och främst ta bort det helt.

Min fråga är om det ens är möjligt. Bor i lägenhet högst upp.
Rören ser ut såhär:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon kunnig här kan ge mig svar så jag slipper betala en hantverkare för att bara komma hit och titta ☺️
 
Krilleman
Bor du i BRF ska du alltid tala med styrelsen först innan ingrepp på värmesystemet. Radiatorerna är inte din "egendom" medans tex tapeter och köksinredning är "ditt".
 
Jo det är klart man ska prata med dom först. Frågan var mer om det ens är möjligt att göra ☺️
 
När jag frågat dom om andra saker så ber dom mig alltid ta dit hantverkare för att få svar.
Dom är inte så tekniska ☺️
 
Krilleman
Det spelar ingen roll, tala med dom igen och be dom göra en notis i något protokoll så du har ryggen fri och att du i alla fall har frågat och fått godkänt!

Självklart går radiatorn att montera ner.

Lossa på det lilla locket i bild och skruva skruven innanför i botten.
Stäng termostaten
Öppna luftskruven och kolla så det inte kommer vatten.
Lossa muttrarna som är närmast radiatorn på båda rören
Ha några handdukar redo, det kommer mycket vatten.
Om möjligt så stoppa för tummen upptill på böjen när du häktat av radiatorn, då slutar det spruta vatten ur returen.
Montera två 10 radiatorproppar. (det ser ut som DN10 - ca 17mm grova stålrör)

Propparna har RSK 4820210 (om stålrören är ca 17mm) och kan handlas hos närmsta rörmokare eller tex köpas här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/

Klart!
 
Som f.d. styrelsemedlem i BRF tror jag det blir svårt att få okej på att ta bort ett element - åtminstone om det inte ersätts med ett likvärdigt. Vad händer om det blir kallt i rummet på vintern?
 
ZipLock skrev:
Vad händer om det blir kallt i rummet på vintern?
Då får man värma sig på annat sätt :D

Skämt åsido så har du rätt, men TS funderar ju på en radiator på annan plats.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.