Ska fylla pannan efter inkoppling av golvvärmeslinga på övervåningen. Pannan är tom och trycket således 0. Så fort jag öppnar kranen för påfyllning i pannan så sprutar det vatten ur säkerhetsventilen. Får inte ordning på det. Vad gör jag för fel? Kan det vara säkerhetsventilen som är trasig? När jag vrider på svarta "hatten" så knäpper den till var 1/4dels var på ett ungefär.

Golvvärmerörsanslutningar och säkerhetsventil på en vägg, där vattnet sprutar ut vid påfyllning av panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutet system?
Fyller man på vatten så måste ju den luft som finns i systemet ta vägen någonstans, man måste ha öppet någonstans när man fyller ett slutet system.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Frågan är varför du har den där öht, vid källan och om det är som sagt slutet system ska den sitta. Vid fördelare på övervåningen passar avluftningsmöjlighet via någon ventil bättre.

Förstår heller inte varför du har en säkerhetsventil där ??

Ja varför den sitter där, jag har köpt ett system från Thermotech som var byggt så. Thermotech Minifloor 8 heter det.
Ok, då kanske jag ska öppna avluftningsventilen maximalt medansvar jag fyller systemet då.

Inget konstigt med säkerhetsventil där. Det har t ex LK på sina shuntar med.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Är ventilen hel och du lämnar den efter ett snäpp när ratten känns lite lös ska det inte komma något där om trycket är under åtminstone 1.5 bar och då ska det ha öppnat vid den längre ner tidigare. Får du upp något tryck enligt mätaren där du fyller på?

Och normalt ska du fylla på och få upp tryck sen gå på avluftningarna osv om igen till dess allt är fyllt och luftat. Om man tittar på vad det stod om din fördelare ska den även ha en liten elpatron för sommardrift så det är därför de satt dit säkerhetsventilen.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Nja, jag får inte upp mer än 0,2 i tryck i exp. Kärlet vid påfyllningsstället.
Säkerhetsventilen löser hela tiden,

Har provat lufta samtliga radiatorer och golvvärmeslingor som jag har men det kommer vatten ur alla avluftningsnipplar...
Kanske ska montera ballofixer på matningen till den aktuella golvvärmeslingan, stängs dessa medan jag fyller pannan, och sedan öppna ballofixerna...
Men det ska ju funka ändå, jag blir bara inte klok på vad det är som krånglar...

Vilken väg tar vattnet genom systemet när du fyller? Är vägen mellan påfyllningen och manometern lång och krokig så kan trycket i andra delar vara högre än vid manometern.
Öppna någonstans så att vattnet kan gå runt när du fyller och trycka luften framför sig. Eventuellt kan du proppa ventilen tillfälligt, men se upp så du inte skjuter isär något. Sitter det någon mer säkerhetsventil?
Sen tycker jag också att säkerhetsventilen verkar skumt placerad, förr eller senare börjar de alltid smådroppa.

Kommer vatten i säkerhetsventilen är den felaktig om du vridit runt och släpper efter ett klick, då ska den vara tät och inte öppna före 4 bar vad som står i beskrivningen. Så det hjälper inte med kranar före, kolla ventilen en runda till sen får du nog reklamera den eller tillfälligt proppa där till dess du får en ny.

Och har du inte elpatronen i drift är det inget problem att du proppar den anslutningen. Nu börjar ju snart säsongen när elvärmen ska jobba vara slut.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Kopplade slang till säkerhetsventilen och drog till närliggande avlopp. Sedan lät jag kranen stå öppen i pannan. Nu har jag 1 bars tryck i systemet och inget läckage i säkerhetsventilen. Låter slangen vara kopplad några dagar till för säkerhetsskull,

-RB- skrev:
Inget konstigt med säkerhetsventil där. Det har t ex LK på sina shuntar med.
På sina shuntar ja. Men inte på fördelaren.

Krilleman
Säkerhetsventil på golvvärme behövs endast då det finns en elpatron monterad för sommardrift.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.