Hej
Äntligen har jag hittat var oljudet i väggarna kommer ifrån. Trodde att det var ventilationen först men ack så fel man kan ha. Det kommer från "hela" detta system. Se bild. Frågan är då vad jag ska göra nu? Det låter som att vattnet "spolas" hela tiden. På andra sidan väggen är soffan och det är lite störande på kvällar måste jag säga.
Nån som kan hjälpa med tips och tricks?
Äntligen har jag hittat var oljudet i väggarna kommer ifrån. Trodde att det var ventilationen först men ack så fel man kan ha. Det kommer från "hela" detta system. Se bild. Frågan är då vad jag ska göra nu? Det låter som att vattnet "spolas" hela tiden. På andra sidan väggen är soffan och det är lite störande på kvällar måste jag säga.
Nån som kan hjälpa med tips och tricks?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ljudet från golvvärmen du hör.
Den röda pumpar runt vattnet, och det är förmodligen det ljudet du hör.
Vet inte om luft i slingorna kan göra så att det låter mer än det normalt gör men..
Den röda pumpar runt vattnet, och det är förmodligen det ljudet du hör.
Vet inte om luft i slingorna kan göra så att det låter mer än det normalt gör men..
Testade precis att skruva på cirkulationspumpens skruv där i mitten för att se om det kommer luft. Det droppade vatten en del men inte mycket pysande eller så. Kan man ställa ner varvtalet på den pumpen och isf hur? Nu på sommaren behövs ju inte mycket att värma utan mest att den går och inte kärvar tänker jag? Finns det sån funktion?
Exakt, vattnet cirkulerar/flödar med en lägre hastighet genom ventiler och slangar, när pumpen står på ett än på två eller tre.
På sommaren så stryper golvvärmetermostaterna vattenflödet, så om pumpen går på hög fart så försöker pumpen pumpa runt mer vatten än vad ventilerna släpper igenom, då skapas det extra mycket ljud i pumpen och ventilerna.
Så framåt (sen)hösten när golvtermostaterna vill ha mer värme så kan man behöva höja hastigheten till tvåan och framåt vintern till trean. Omvänt på våren och försommaren.
Det finns idag (sedan många år tillbaka) tryckstyrda pumpar som automatiskt ändrar hastigheten/flödet så att det blir ganska jämnt tryck på trycksidan av pumpen.
På sommaren så stryper golvvärmetermostaterna vattenflödet, så om pumpen går på hög fart så försöker pumpen pumpa runt mer vatten än vad ventilerna släpper igenom, då skapas det extra mycket ljud i pumpen och ventilerna.
Så framåt (sen)hösten när golvtermostaterna vill ha mer värme så kan man behöva höja hastigheten till tvåan och framåt vintern till trean. Omvänt på våren och försommaren.
Det finns idag (sedan många år tillbaka) tryckstyrda pumpar som automatiskt ändrar hastigheten/flödet så att det blir ganska jämnt tryck på trycksidan av pumpen.
Jag hade problem med stomljud från min Wirsbo fördelare, jag löste det genom att göra om infästningen i väggen och sätta en klämma runt de tjockare rören in/ut i centralen. Mellan klämman och rören lindade jag en sönderklippt cykelslang och stomljudet försvann.
FIck göra en liknande lösning för de rör från värmepumpen som var infäst i markplanets golvreglar (läs taket i källaren) , blev knäpptyst.
FIck göra en liknande lösning för de rör från värmepumpen som var infäst i markplanets golvreglar (läs taket i källaren) , blev knäpptyst.
Jo jag kommer göra om infästningen också då vi kommer till att göra om tvättstugan. Lätt att vara efterklok men inser att jag borde isolerat och lagt dubbla lager gips då vi gjorde om v-rummet. Istället rev vi "bara" ner gamla ytskikt och gjorde om.
Men din lösning där med cykelslang fungerar som någon typ av vibrationsdämpning om jag förstår det hela rätt?
Men din lösning där med cykelslang fungerar som någon typ av vibrationsdämpning om jag förstår det hela rätt?
Här kan du se hur jag fixade till värmebäraren ovanför värmepumpen, där är det inte cykelslang utan en tjockare vulktejp..EasyCash skrev:Jo jag kommer göra om infästningen också då vi kommer till att göra om tvättstugan. Lätt att vara efterklok men inser att jag borde isolerat och lagt dubbla lager gips då vi gjorde om v-rummet. Istället rev vi "bara" ner gamla ytskikt och gjorde om.
Men din lösning där med cykelslang fungerar som någon typ av vibrationsdämpning om jag förstår det hela rätt?
Usch va me spindelväv, inte ofta man städar runt värmepumpen då den lever sitt eget liv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
