20 kbm ved motsvarar ca 40 000 kwh. Om vi antar 80% verkningsgrad så behöver huset alltså ca 32 000 kwh per år.

Så om du skulle värma huset med en 3 kw värmekälla, så behöver den vara igång i 11 000 timmar, ett år har drygt 8 000 timmar. Och eftersom det framförallt är på vintern du behöver värme, så gissar jag att du behöver en värmekälla som kan leverera minst 10 kw, kanske mer.

Själv bor jag i ett 30 talshus (med de brister i isolering det innebär), 220 kvm plus drygt 90 kvm delvis uppvärmd källare. Delar av huset är nyare, med modernare isoleringsstandard.

Vi hade direkt el, förbrukade 48 000 kwh per år. Nu bergvärme, förbrukar 18 000 kwh och har dessutom varmare i huset. Det är då den totala elförbrukningen, jag gissar att ca. 7000 kwh är hushållsel.

Verkar ju lite panikstressat, har pannan funkat sedan 70 talet varför skulle den gå sönder just nu? Den kan hålla 10 år till. Verkar ju oerhört stressat att göra en provisorisk tveksam lösning för att ersätta något som fungerar.

Har pannan plats för elpatron så är det bättre än ved då pannan kommer att hålla en jämnare temperatur (ger mindre sprickbildning).

Simma lugnt.
Protte

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Håller med föregående, varför köpa och investera i nåt tillfälligt när det gamla funkar, blir det kris får du väl köpa el raddar och ställa in, och en liten Vvb för Vv...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.