Har sökt men inte funnit något vettigt, så jag startar ännu en tråd.

I vår tvättstuga i föreningen fungerar det så att både torkskåp och torktumlare blåser ut den varma luften genom väggen, rakt ut. Detta känns ju spontant som ett ganska stort energislöseri. Hur brukar man ta hand om denna energi om man så brukar?

Byt ut frånluftstorktumlaren till en kondenstumlare, nackdelen är att dessa kräver mer underhåll, alltså rengöring av fler filter samt då och då rengöring av värmeväxlaren.

Demmpa skrev:
Byt ut frånluftstorktumlaren till en kondenstumlare, nackdelen är att dessa kräver mer underhåll, alltså rengöring av fler filter samt då och då rengöring av värmeväxlaren.
Ok, det låter som en tanke. Sett ur ett helhetsperspektiv känns det orimligt att göra detta innan nuvarande tumlare har lagt av.

Bästa svaret

Utan att ha sett några siffror på vad det går att spara så är min känsla att det rent ekonomiskt aldrig går att räkna hem ett sådant projekt.

lbgu skrev:
Utan att ha sett några siffror på vad det går att spara så är min känsla att det rent ekonomiskt aldrig går att räkna hem ett sådant projekt.
Precis min känsla, enligt ovan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.