Ja rubriken kan ju låta motsägelsefull, men jag hade förväntat mig en lägre omgivande rumstemperatur i pannrummet efter att jag isolerat samtliga rör in- och ut ur pelletsanläggningen.

Kan någon förklara varför temperaturen har stigit från 26 grader till 28 efter isoleringen?
 
Majgårdarna
Varmare väder?
 
Eller kallare väder som gör att pannan värmer mer?
 
Krilleman
Vad har du isolerat med?
 
Isolerat rökrör? Varm skorsten?
 
Jag har isolerat samtliga varma och kalla rör som leder in- och ut ur pannan. Inte rökröret dock, det är som tidigare oisolerat. Isoleringsmaterialet är 13 mm polyetenskumplast.

Pannan drivs med enbart elpatron nu på sommarhalvåret.
 
Krilleman
13mm skumplast gör ingen märkbar skillnad.

40mm rörskål av typen isover är knappt ljummen på utsidan slutet av laddfasen.
 
Är det luftcirkulation genom pannan & skorstenen?

Har du gjort något annat än att isolerat rör? tex strypt lufttillförseln till rummet.
 
Ingen annan åtgärd än att mätt temperaturen före isolering och sedan efter. En ökning med två grader i ett redan varmt pannrum är ganska mycket, och jag förstår inte hur det kommer sig. Samma väder som det varit senaste veckan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.