1 706 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
VVB som primär värmekälla
Sida 1 av 2
Hej.
Vår vedpanna har börjat bli trött och less och i väntan på bergvärme så undrar jag om man kan köra på enbart varmvattenberedare ett år eller två? Jag har kikat på följande:
https://www.byggmax.se/värme/värmep...re-modul-e-300l-metro-therm-p6417149#ReadMore
Är denna okej att ha som primär värmekälla för ett hus på 140 kvadrat?
Tacksam för svar!
Vår vedpanna har börjat bli trött och less och i väntan på bergvärme så undrar jag om man kan köra på enbart varmvattenberedare ett år eller två? Jag har kikat på följande:
https://www.byggmax.se/värme/värmep...re-modul-e-300l-metro-therm-p6417149#ReadMore
Är denna okej att ha som primär värmekälla för ett hus på 140 kvadrat?
Tacksam för svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hur menar du att du skulle göra det !?
En VVB är ju inte meningen att ha som uppvärning ?
Skulel du då göra ngn egen slinga där du cirkulerar varmvattnet i radiatorer istället för att ta ut det i en kran ?
Kanske kan funka, men låte som ett rätt avancerat projekt både vad gäller römokeri och styrelektronik- är det inte bättre med en riktig elpatron/elpanna isf ?
/K
En VVB är ju inte meningen att ha som uppvärning ?
Skulel du då göra ngn egen slinga där du cirkulerar varmvattnet i radiatorer istället för att ta ut det i en kran ?
Kanske kan funka, men låte som ett rätt avancerat projekt både vad gäller römokeri och styrelektronik- är det inte bättre med en riktig elpatron/elpanna isf ?
/K
Att värma ett hus på 140 kvadratmeter som är vedeldat idag kräver troligtvis mer än 3 kw värmeffekt. Hur gammalt är huset och vilken sorts fönster har du ? Vad har den befintliga vedpannan för effekt och hur ofta eldar du ?
En VVB är troligen inte byggd för att gå med samma driftcykel som en elpanna, så risken är rätt stor att den havererar. Styrningen blir också ett problem i sig.
Det är nog bättre att kolla på begagnade elpannor på blocket och sen sälja vidare om några år när du gör en mer permanent lösning. Du kan också köpa en bergvärmepump nu och köra den på elpatronen tills du har borrat, det är samma sak fast dyrare i inköp. Å andra sidan slipper du köpa och sälja en elpanna.
Det är nog bättre att kolla på begagnade elpannor på blocket och sen sälja vidare om några år när du gör en mer permanent lösning. Du kan också köpa en bergvärmepump nu och köra den på elpatronen tills du har borrat, det är samma sak fast dyrare i inköp. Å andra sidan slipper du köpa och sälja en elpanna.
Jag känner en som lade vattenburen golvvärme i sitt kök som ett första steg mot att få vattenburen värme i huset. Han kopplade denna till en liten varmvattenberedare som värmekälla. Så visst kan det göras, men 3000W är som sagt inte så mycket för att värma 140 m².
Huset är från -36. Gamla tvåglasfönster som byts ut eftersom. Eldar endast vid duschbehov nu under sommaren, annars hela tiden. Liten volym vatten i pannan och ingen acktank gör det lite jobbigt. Pannan är från tidigt sjuttiotal och börjar nog snart att ge med sig.
Funkar pannan tills du byter till bergvärme hade jag nog jagat tag på en begagnad acc-tank, bättre vedekonomi och lättare att hålla jämn värme samt lägre mellan eldningarna. Skall du ha elvärme kan du eventuellt behöva uppgradera huvudsäkringen och då blir det troligtvis högre fast kostnad för elen.
köp en begagnad pellets brännare