9 227 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Hur värmer jag upp 80kvm verkstad billigast
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
2st Ca 30 cm tjoka lecaväggar, 2 st väggar med 12cm glasull och 30cm trä (innervägg i ladugård). 12 cm glasull i taktet och 1 meter hö ovanpå (rännet), och 2 glasfönster. Kort och gott 80 kvadratmeter isolerat i en ladugård.
Jag tänker vara där ca 1 timme om dagen och jag vill ha ca 10 grader. Hur värmer jag upp billigast?
En 5 kw byggfläkt blir väll ca 7,50 i timmen och den behöver ju kanske gå 2 timmar= 15 kr om dagen,
altså 450kr i månaden.
Kan jag någonsin tjäna in detta med en luftpump??? Verkar ju kosta 15000 med istallation.
Håller den 5 år så är det ju 3000kr om året för pumpen och så tillkommer ju el.........
Hur gör jag för att ha 10 grader i verkstaden en timme om dagen på billigaste vis???
Jag tänker vara där ca 1 timme om dagen och jag vill ha ca 10 grader. Hur värmer jag upp billigast?
En 5 kw byggfläkt blir väll ca 7,50 i timmen och den behöver ju kanske gå 2 timmar= 15 kr om dagen,
altså 450kr i månaden.
Kan jag någonsin tjäna in detta med en luftpump??? Verkar ju kosta 15000 med istallation.
Håller den 5 år så är det ju 3000kr om året för pumpen och så tillkommer ju el.........
Hur gör jag för att ha 10 grader i verkstaden en timme om dagen på billigaste vis???
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Fläkten har jag redan så den e ju gratis i jämförelse med en luftpump då.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Ok, Det verkar intressant, hur stor skulle man behöva bygga till 80 kvm garage, man kan inte ha nån slags tank på insidan som lagrar värmen? så det går att hålla frostfritt
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Man skulle inte kunna bygga ett litet 12 eller 24 volts vindkraftverk och få ut värme på nåt vis eller? Svetsa ihop nåt med bilgenerator...........
Medlem
· Blekinge
· 12 265 inlägg
Normalt behöver du 60-70 W per kvadratmeter för uppvärmning. Det blir 5.6 kW för din verkstad. Du har sämre isolering än ett bostadshus men lägre temperaturkrav så det kvittar kanske.
En luftsolfångare skulle behöva vara kanske 15 m2 stor för att överhuvudtaget ge ett litet tillskott. När solen lyser fullt. För övriga dager behöver du back-upp. En bilgenerator levererar kanske 1 kW så det räcker inte hur mycket det än blåser.
Täta springor och köp en luftpump.
En luftsolfångare skulle behöva vara kanske 15 m2 stor för att överhuvudtaget ge ett litet tillskott. När solen lyser fullt. För övriga dager behöver du back-upp. En bilgenerator levererar kanske 1 kW så det räcker inte hur mycket det än blåser.
Täta springor och köp en luftpump.
En luftsolfångare funkar inte som enda värmekälla men om du skulle bygga en på 10 kvm så kan du kanske få ut 3-4 kW ut den under senhöst och vårvinter när temperaturen ute ligger kring mellan -10 och 0. Så den kan nog hålla nere värmekostnaden ordentligt.
Eller så börjar du med byggfläkten och kör ca 1 år, så har du svart på vitt vad uppvärmningen kostar samt hur många kW/kWh som behövs. Stäm bara av med SMHI, el mät temp, sol & vind /dag, så du vet huruvida det var ett normalt år (vinter) klimatmässigt el inte. (Det ger ju en viss kompensation av förbrukningen beroende på om det var en kallare el varmare vinter än normalt).
Det är det fina med ren elförbrukning till uppvärmningen. Den ger ett exakt förbrukningsbehov. Fast det är klart, du har förmodligen inte en separat elmätare till denna lokal(?), så det behövs, (endast till värmefläkten/uppvärmningskällan, ej övrig förbrukningsel).
Det är det fina med ren elförbrukning till uppvärmningen. Den ger ett exakt förbrukningsbehov. Fast det är klart, du har förmodligen inte en separat elmätare till denna lokal(?), så det behövs, (endast till värmefläkten/uppvärmningskällan, ej övrig förbrukningsel).
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det är ju inte ekonomiskt försvarbart att installera luftpump. Om den skulle gå helt gratis så skulle det ändå ta över två år att ta igen kostnaden enligt din beräkning.
Du har inte tillgång till vattenburet system i närheten?
Jag kommer installera en 5kw fläktkonvektor på mitt system i kommande garaget, fläkten i den drar väl typ 60w
Du har inte tillgång till vattenburet system i närheten?
Jag kommer installera en 5kw fläktkonvektor på mitt system i kommande garaget, fläkten i den drar väl typ 60w
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden