Hej

Vill plocka ner radiatorn men hittar ingen strypning/avstängning. Hur gör jag?
Se bild. Tacksam för svar!

Närbild av en radiatorventil utan synlig avstängningsmekanism vid en svart radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Du har ingen avstängning på detta kopplet. :confused:

Röd markering brukar betyda 1-rörs-system. Då måste du sätta en förbigångsrör för att dom andra radiatorerna ska vara varma (om så önskas).

Kan tex köpas här:
http://www.evbutiken.se/mma-forbigangsror-m22x1-5

Men finns även på K-rauta om du har bråttom för dubbla priset. Men du slipper frakt/admin-avgift.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/förbigångsrör-40c-c-m22x15

Kromad förbigångsrörskoppling för 1-rörs värmesystem
Skapa konto

Redigerat:
Hmm okej men vad gör man då? Jag tänkte sätta på 90 graders kopplingar åt vänster i bilden och flytta radiatorn ca 1.5 meter. Vet att jag har avstängning i badrummet till värmen på övre plan men inget runt radiatorn.

Krilleman
Köp hem alla kopplingar och rör och gör att i ett svep efter urtappning?!

Skulle du kunna beskriva hur man gör. Det du säger låter väldigt bra måste jag säga. Eller om du vet om någon instruktion på nätet?

Någon annan som kan tänkas hjälpa till?

Krilleman
Har du aldrig pulat med VVS förut kan det vara lite knepigt.

Vet du vilka rör du har upp ur golvet? Den klena isoleringen tyder på radisol och då behöver du stödhylsa 15x0,8.

http://www.cupori.com/produkter_se/...isol_kopparror?cm_print_version=1&cm_do_pdf=1

Det ser trångt ut att lägga upp rören ovan sockeln. Kan du höja upp radiatorn högre upp där den nya placeringen är?

Du behöver även ett bockverktyg.

I badrum har jag tidigare monterat nya rör till takdusch och tvättmaskin. Men då var det lätt med klämringar osv. Det var relativt smidigt.
Är det samma princip med dessa rör?
Slänger upp en till bild på rummet, i centrum på fönaterpartiet ska en ny vägg upp och den som finns i bild till höger ska tas bort.
Så då vill jag dra över rör till vänstra delen och inser att jag kommer behöva byta element till ett mindre för att få plats.
Inredning av renoveringsrum med mönstrad tapet, fönster och radiator under fönstret.
Skapa konto

Krilleman
Det finns ju 1-rörs koppel att köpa som kan sidokopplas. Men när man är inne i gamla 1-rörs-system får man räkna med att balansen blir rubbad. Och därför behövs en ny injustering.

Skrapa lite på färgen på anslutningsrören. Är det koppar?

krilleman_215 skrev:
Det finns ju 1-rörs koppel att köpa som kan sidokopplas. Men när man är inne i gamla 1-rörs-system får man räkna med att balansen blir rubbad. Och därför behövs en ny injustering.

Skrapa lite på färgen på anslutningsrören. Är det koppar?
Det ser ut att vara radisol rör, tog en bild på elementet som är i utrymmet till höger i ovan bild. Vad är det för insex skruv där? Tog bort den röda plastpluppen. Är det för injustering?

Sorry glömde bild. Radiatorkoppling med termostatventil och två kopparledningar mot en vägg.
Skapa konto

Går att skruva in den insexskruven för att det skall bli ett 2-rörskoppel men då ska det sedan sitta blå plastplupp där. Då blir det ingen bypass till nästa radiator om termostaten upptill stänger.

Okej tack för svar. Jag begriper fortfarande inte hur jag ska ta loss radiatorn. Hur mycket jag än letar runt. I och med att det inte finns någon avstängning vid H - stycket. Läste att när man skruvar in den 4mm insex helt så finns det kvar 35% vattenflöde i rören. På ett annat forum förespråkade en person att man:
Stänger av pump + cirkulationspump
Stänger av tillförde jag har i badrummet på övre plan
Lossar dom två muttrarna och sedan snabbt som attan lyfter av och tippar upp radiatorn.

Tidigare ägare har ju tapetserat om bakom radiatorn också så bevisligen ska det gå att lyfta av den. Frågan är bara hur?

Jag skulle tappat ur värmesystemet från pannan så det blir tomt i alla radiatorer på övervåningen. Sedan skruva bort muttrarna i klämkopplingarna och lyfta av radiatorn. Om det behövs stäng av värmesystemet till övervåningen och fyll på systemet så det fungerar och ger värme på nedervåningen under renoveringstiden.

Varför inte kontakta en rörläggare som fixar det till dig, kan inte ta så lång tid och så blir det rätt också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.