1 343 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
T2 Röd värmekabelmatta!
Hej , behöver råd och hjälp!
Har fått instruktioner om att direkt på betongplatta i källare först lägga Isolerskivor Isolektra avsett för klinker golv. Därefter lägga självhäftande T 2 Röd värmekabelmatta. På detta ska sedan ska vi lägga klinker.
Kan vi då lägga värmekabelmattan direkt på betonggolvet , behövs extra golvspacke på avjämnad rak yta?
och vad ska vi använda för fix?
Vad bör vi mer tänka på?
Tack på förhand.

Har fått instruktioner om att direkt på betongplatta i källare först lägga Isolerskivor Isolektra avsett för klinker golv. Därefter lägga självhäftande T 2 Röd värmekabelmatta. På detta ska sedan ska vi lägga klinker.
Kan vi då lägga värmekabelmattan direkt på betonggolvet , behövs extra golvspacke på avjämnad rak yta?
och vad ska vi använda för fix?
Vad bör vi mer tänka på?
Tack på förhand.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Förstod inte riktigt: Mattan skall inte läggas under isoleringen (då eldar ni ju för kråkorna)..eller var tanken att inte använda isolerskivor alls (du skrev i nedre stycket "direkt på betongen" ?
I så fall kommer väl ca lika mkt värme in som ut - bäst är ju om du isolerar undertill...gjuter man en normal grun så ligger isoleringen iofs ofta på utsidan av betongen, och då värms även betongen upp, lite tyngre, men man släpper iaf inte ut värmen i marken...
/K
I så fall kommer väl ca lika mkt värme in som ut - bäst är ju om du isolerar undertill...gjuter man en normal grun så ligger isoleringen iofs ofta på utsidan av betongen, och då värms även betongen upp, lite tyngre, men man släpper iaf inte ut värmen i marken...
/K
Hej!
Jag skrev tydligen lite konstigt, ser jag i efter hand.
Jag menade förstås om man kan lägga T2 isolectra skivorna direkt på betongen?
Därefter golvvärmemattan och sist klinker.
Vilket fix rekommenderas till T2 röd värmekabelmatta?
Finns det något mer man bör tänka på?
Tack på förhand.
Jag skrev tydligen lite konstigt, ser jag i efter hand.
Jag menade förstås om man kan lägga T2 isolectra skivorna direkt på betongen?
Därefter golvvärmemattan och sist klinker.
Vilket fix rekommenderas till T2 röd värmekabelmatta?
Finns det något mer man bör tänka på?
Tack på förhand.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ah, då blev det mer logiskt...
Normalt sett i källare för hus med oisolerad platta vill man väl ha ngt mellan som kan ventilera lite, typ platonmatta ? (http://www.dinbyggare.se/platonmatta/)
Risken är ju annars att du späärrar in fukten i golvet och får den att vandra upp i väggarna. Dock känner jag inte till just den isolerskiva du tänkt använda - den kanske är fuktgenomsläpplig eller har liknande egenskaper som en platonmatta ?
/K
Normalt sett i källare för hus med oisolerad platta vill man väl ha ngt mellan som kan ventilera lite, typ platonmatta ? (http://www.dinbyggare.se/platonmatta/)
Risken är ju annars att du späärrar in fukten i golvet och får den att vandra upp i väggarna. Dock känner jag inte till just den isolerskiva du tänkt använda - den kanske är fuktgenomsläpplig eller har liknande egenskaper som en platonmatta ?
/K
T2 röd känns onödigt dyrt om du skall lägga klinker... du har ju inget behov av en självreglerande värmekabel i ditt fall. Gällande vad du skall använda för flytspackel att gjuta in den i så kan du använda vilken sort du vill oavsett typ av kabel. Platonmatta känns inte riktigt genomförbart om du skall gjuta.
Klicka här för att svara