Hej!
Jag har precis blivit husägare och har upptäckt att det läcker från ett gammalt element.
Längst ner till höger finns en liten ventil jag antar man använder när man vill tömma elementet. Där läcker det så jag antar att jag behöver byta packning eller liknande.
Har rispat bort lite färg och har tagit en bild. Vet ni vad denna ventil heter och vad det är jag behöver köpa för att få det tätt?
Tack på förhand!
Jag har precis blivit husägare och har upptäckt att det läcker från ett gammalt element.
Längst ner till höger finns en liten ventil jag antar man använder när man vill tömma elementet. Där läcker det så jag antar att jag behöver byta packning eller liknande.
Har rispat bort lite färg och har tagit en bild. Vet ni vad denna ventil heter och vad det är jag behöver köpa för att få det tätt?
Tack på förhand!
För suddig bild/långt ifrån för att kunna se.
Kan ev vara luftnippel http://www.billigtvvs.se/kategorier/100281/avluftning
Eventuellt är elementet sönderrostad vid gängan.
Kan ev vara luftnippel http://www.billigtvvs.se/kategorier/100281/avluftning
Eventuellt är elementet sönderrostad vid gängan.
I botten på äldre radiatorer likt din brukar det sitta en mässingsskruv med vanligt spår för skruvmejsel.
Försök att få bort den och slipa rent på all rost för att kolla konditionen på stålet runt gängan.
Självklart måste du stänga av radiatorn först. (Om det går) Annars får du tappa ur hela systemet.
Försök att få bort den och slipa rent på all rost för att kolla konditionen på stålet runt gängan.
Självklart måste du stänga av radiatorn först. (Om det går) Annars får du tappa ur hela systemet.
krilleman_215 skrev:I botten på äldre radiatorer likt din brukar det sitta en mässingsskruv med vanligt spår för skruvmejsel.
Hej!
Exakt så är det. En skruvspår.
Ok .. jag har en termostatventil, är det inte bara att vrida den till noll eller måste jag stänga av systemet nere i källaren?
Förlåt, jag förstår att jag framstår som en idiot i och med denna fråga.
Hej
Tack för svar! Såhär ser det ut. Jag har bergvärme. Det är inte bara att stänga av bergvärmepumpen och termostaten på radiatorn?
Tack för hjälpen!
Tack för svar! Såhär ser det ut. Jag har bergvärme. Det är inte bara att stänga av bergvärmepumpen och termostaten på radiatorn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för hjälpen!
På returen så sitter det en avstängningsventil, den del som ser ut som en T-koppling med täcklock, under täcklocket finns det en skruv som man kan skruva åt för att strypa/stänga av flödet. Stäng även termostaten.
Tack så mycket!
Lyckades stänga av elementet så som ni beskrev. Skruven var inte i superbra skick, kunde dock inte hitta en ny så jag köpte en luftutsläppningsventil som hade likadana gängor. och gängtejp och nu är det tätt igen!
Kommer snart installera golvvärme =)
Tack för hjälpen!
Lyckades stänga av elementet så som ni beskrev. Skruven var inte i superbra skick, kunde dock inte hitta en ny så jag köpte en luftutsläppningsventil som hade likadana gängor. och gängtejp och nu är det tätt igen!
Kommer snart installera golvvärme =)
Tack för hjälpen!
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag har nästan samma problem men mässingsskruven saknas efter att jag lämnade in radiatorerna på blästring och lack. Är det någon som vet var man kan handla en ny mässingsskruv? Fråga nummer 2: En annan nylackad radiator verkar ha gängpaj på samma ställe, avtappningspluggen. Är det bara att gänga om som gäller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden