Installera FLVP i gammalt hus?

7k läst  9 svar

1. O
    Medlem Nivå 9
    Halloj,

Mina föräldrar behöver snart byta ut den gamla elpannan till något vettigare och FLVP känns som ett naturligt steg.

De har i dagsläget en gammal oljepanna med elpatron (oljan urkopplad) och givetvis vattenburen värme. De har en luft/luft-värmepump installerad också. Huset är från -36 och i två plan med ganska öppen planlösning på i alla fall övervåningen. Huset är tilläggsisolerat på taket och fönster med bättre isolering ska installeras i sommar. Givetvis blir det inte lika bra isolerat som ett nybyggt hus men kanske ändå bättre än många andra äldre hus? Snön på taket smälter t.ex. sist på mina föräldrars hus, om man jämför med de andra gamla husen i området. Inte mycket till mätning förståss men kanske en indikation på att det är hyfsat isolerat iaf.

Jag hittar inte så mycket information om FLVP till äldre hus och de säljare mina föräldrar har pratat litet löst med har inte verkat så intresserade. Är det helt enkelt inte praktiskt görbart att installera en FLVP i ett äldre hus? Jag tänker mig att det inte kan vara så mycket konstigare än att dra ett par kanaler för frånluft till lämpliga rum och sedan ev. komplettera med tilluftsdon om självdraget inte räcker.

Läget är också så att vi har en "gammal" NIBE 310p med nybytt kompressor så kanske skulle denna litet underdimensionerande FLVP vara lagom i mina föräldrars hus. Själva vill vi ha något litet fetare till vårt hus (kanske en CE50...) för jag tycker att elpatronen gått väldigt mycket. Troligen inte ett ekonomiskt försvarbart byte för vår del men kan man göra en rokad och flytta vår FLVP till föräldrarnas hus så kanske kalkylerna blir bättre.

Vad är det jag missar? De kan ju inte direkt vara de första som vill byta ut en gammal panna mot något vettigare. Luft/luft i all ära men de vill ju ha varmvatten också.

2. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Det finns väl ingen anledning till att det inte skulle gå, det jobbiga är väl att fixa rördragning etc. Energiekonomiskt sett så gäller det att ha ett hyfsat tätt hus när man installerar forcerad frånventilation, gäller både F och FTX system har en ventilationsingenjör sagt mig, annars kan det kosta mer än det smakar.

3. C
    Medlem Nivå 14
    att flytta 310p:n till deras hur är rena idiotin. den kan ju max ge 2 kw, resten bli ju ändå elpatron & Dom 2 KW:en lär bara bli Cop 2. så det lär totalt sett vara billigare att slänga in en el panna.

tror knapt att en Comfortzone kan ens räknas hem på 30 år.

du behöver alla gånger nått kraftigare. hur många kw måste idag andvändas för att värma huset (gissar på att det i dag är en 9kW patron & att den får jobba hårt när det är som kallast

4. B
    Medlem Nivå 9
    Focusera inte för mycket energi på varmvattnet. Duscha kostar ca 1 kr per gång.
    Har de stort badkar som används ofta? I så fall är det dax att även tänka på varmvattnet, annars inte.

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 9
    Ok, misstänkte att "skräppannan" 310p inte skulle kunna komma till användning :( Vad skulle ni föreslå för FLVP, eller i alla fall ungefärlig storlek? De har inte badkar.

6. C
    Medlem Nivå 14
    jag skulle inte föreslå frånluftsvärmepump överhuvud taget i en gammal kåk, jag ser det som en nödlösning i nya kåkar

7. O
    Medlem Nivå 9
    Ok, vad föreslår du i ett gammalt hus då? Bergvärme är inte att tänka på t.ex.

8. C
    Medlem Nivå 14
    du måste titta på hur mycke energi huset drar & på hur hög topp effekten måste vara när det är som aldra kallast.

sen kan du kolla på vilka lösningar som kan ge detta.

plocka sen bort lösningar som inte fårplats, eller käns som inaktuella på andra vis, (för omständiga eller för mycke jobb m.m.)

jag gissar på att huset behöver 7-9kW i topp effekt & då käns det ju inte aktuellt att bygga ett ventilations system bara för att kuna utnytja en värmepump som i slutendan kan ge 2kW då blir ju en el panna billigare!

9. R
    Medlem Nivå 1
    Spontant känns ju pellets + acktank och solvärme som en intressant möjlighet. Vedeldning är antagligen lite för mycket jobb för dina föräldrar antar jag... Kanske en kombinerad pellets/vedpanna?

Luft-vatten värmepump funkar väl också, men min erfarenhet är att de brukar ha svårt att leverera när det blir -15 eller kallare.

10. H
    Medlem · Nivå 11
    Kan visserligen funka, men kanske mycket jobb för lite? Annars kan den ventilera, och låtaden tillverka Vv och så mycket värme den orkar, men att köpa en ny med högre effekt ej lönt, alldeles för dyra/dålig effekt, ändå bara en elpanna, vi har Nibe 750, och har satt in en luftvärmepump i år.

Alt luftvattenpump..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: