Hej

Jag står i begrepp att köpa in en ny värmepanna. Jag har idag en NIBE F370 frånluftsvärmepump kopplad till ett vattenburet golvvärmesystem. Huset är ca 180 kvm i ett plan byggt 1996. F370 köptes in för 5 år sedan. Många kanske tycker att det är slöseri att redan nu köpa nytt. Vi skulle naturligtvis ha borrat för 5 år sedan. Jag hoppas att kunna få några kronor för min F370 då den fungerar helt felfritt.

Jag ska nu gå ut och ta in tre offerter som ska omfatta såväl inköp av panna som borrning och installation. Jag bor i Tyresö kommun men avser att söka ut lite brett i syfte att finna lämplig entreprenör för detta. Alternativt köper jag in pannan separat, men anlitas någon för resterande arbete.

Jag är som många andra trött på alla klåpare och lycksökare i branschen. Jag vet att det finns seriösa yrkeskunniga entreprenörer där ute. Det gäller bara att hitta dem. Yrkesstolthet och yrkesheder med känsla för det egna varumärket och renommé blir tyvärr allt ovanligare.

Jag skulle därför med detta inlägg be om tips på yrkespersoner som lever upp till det jag förväntar mig. Gärna tips på panna också. Det lutar starkt år någon av Nives pumpar med inbyggd varmvattenberedare.

Tack på förhand

Mats

Varför ska du byta en frånluftsvärmepump mot bergvärme?

Dels så ökar det påtagligt värdet/intresset för mitt hus- Särskilt då jag är övertygad om att elkostnaderna kommer att öka en hel del framöver. Dels så skulle det vara en bra känsla att bara känna att jag betalar minsta möjligt för min uppvärmning för en maximal uppvärmning. Vi kan inte påstå att vi idag sparar speciellt när det gäller dra ned på förbrukningen. Vi förbrukar totalt ca 25 000 kvh/år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.