Tja.
Jag bytte fjärrvärme växlare för strax ett år sen, men nu för cirka 2 månader sen står inte visaren på trycket still, den rör på sig hela tiden, och så gjorde den inte förr. Mina svärföräldrar har en likadan och vi bytte ungefär samtidigt, men deras är de inget fel på. Jag laddar upp en film så får ni se.
Vad kan det vara? Jag ringde firman men de säger att de kan vara så, men den ser ju förstörd ut. De säger att den gör så för att maskinen rör på sig, men det gjorde den ju även innan?
Någon som har en anning eller varit med om något liknande?
Jag bytte fjärrvärme växlare för strax ett år sen, men nu för cirka 2 månader sen står inte visaren på trycket still, den rör på sig hela tiden, och så gjorde den inte förr. Mina svärföräldrar har en likadan och vi bytte ungefär samtidigt, men deras är de inget fel på. Jag laddar upp en film så får ni se.
Vad kan det vara? Jag ringde firman men de säger att de kan vara så, men den ser ju förstörd ut. De säger att den gör så för att maskinen rör på sig, men det gjorde den ju även innan?
Någon som har en anning eller varit med om något liknande?
Hur mycket rör sig , hela centralen eller bara den delen
Ser lite lustigt ut , det ska inte röra sig på det sättet , då är det något som inte sitter fast med klammer på rätt sätt , var sitter det fast i nederkant , på ett rör , det kommer att bli ev , utmatning där då
Ta ett foto rakt framifrån så hela paketet kommer med
Ser lite lustigt ut , det ska inte röra sig på det sättet , då är det något som inte sitter fast med klammer på rätt sätt , var sitter det fast i nederkant , på ett rör , det kommer att bli ev , utmatning där då
Ta ett foto rakt framifrån så hela paketet kommer med
Nej bara mätaren. Centralen rör sig inte. Innan var det ju inga konstigheter. Jag tänker mer om det är något med trycket som glappar. För jag känner inget när jag håller i röret.
Här kommer en bild på hela.
Vad menar du med att det kommer bli utmatning?
Här kommer en bild på hela.
Vad menar du med att det kommer bli utmatning?
Allt som rör sig i fasta installationer så mattas det ut , framför allt i svetsar , kan vara rör oxå
Men fattar inte varför det ska röra sig , då måste väl växlaren till vänster röra sig med .
Den sitter ju ihop med rören som mätarna sitter på , den ena för trycket i systemet den andra för tempen ut i huset , behöver inte vara mycket för mätarna sitter lite som på skaft , då blir det en extra sving på dom
Röret nere är kallare än röret uppe då , dom i framkant på fotot , är det riktigt
Det rör som är bakom mätarna är nog bra varmt ( inkommande FJV ) , det jag menar är att om mätarna svajar så svajar hela paketet som är förbundet med varandra
Men fattar inte varför det ska röra sig , då måste väl växlaren till vänster röra sig med .
Den sitter ju ihop med rören som mätarna sitter på , den ena för trycket i systemet den andra för tempen ut i huset , behöver inte vara mycket för mätarna sitter lite som på skaft , då blir det en extra sving på dom
Röret nere är kallare än röret uppe då , dom i framkant på fotot , är det riktigt
Det rör som är bakom mätarna är nog bra varmt ( inkommande FJV ) , det jag menar är att om mätarna svajar så svajar hela paketet som är förbundet med varandra
Det verkar som om trycket på vattnet varierar snabbt, tex genom att en tryckregulatorventil står och slår.
Är hela radiatorsystemet injusterat efter att fjärrvärmecentralen byttes?
Prova att öppna alla termostater på max.
Vilka temperaturgivare är installerade (framledning, utetemp, rumstemp & fjärrvärmereturtemp) till reglercentralen?
Vilka temperaturgivare är installerade (framledning, utetemp, rumstemp & fjärrvärmereturtemp) till reglercentralen?
Aa det gör det. Å det har jag oxå börjar bli lite orolig för, det droppar, men inte mycket, men de blir lite blött. Hur visste du?L lordi skrev:
Jag är en amatör, så är inte så duktig. Men vad är, eller vart är tryckregulatorventilen?Demmpa skrev:
Det verkar som om trycket på vattnet varierar snabbt, tex genom att en tryckregulatorventil står och slår.
Men injusterat menar du luftat och påfyllt?
Temperaturgivare hittar jag i systemet om jag håller in enter va?
Du har för högt tryck i värmesystemet av någon anledning, så då pytsar ventilen ut lite. Egentligen ska de två skvallerrören dras till en golvbrunn, men prova att ställa en hink under. Sen vrider du lite på den svarta ratten på säkerhetsventilen så att det rinner ut lite vatten (Den är fjäderbelastad) Låt trycket gå ner till 1 bar ungefär. Se om det lugnar ner sig då med tryckpendlingarna.F Fredda112 skrev:
Håll också koll på om trycket stiger igen.
L lordi skrev:Du har för högt tryck i värmesystemet av någon anledning, så då pytsar ventilen ut lite. Egentligen ska de två skvallerrören dras till en golvbrunn, men prova att ställa en hink under. Sen vrider du lite på den svarta ratten på säkerhetsventilen så att det rinner ut lite vatten (Den är fjäderbelastad) Låt trycket gå ner till 1 bar ungefär. Se om det lugnar ner sig då med tryckpendlingarna.
Håll också koll på om trycket stiger igen.
Aa den ska ligga runt ettan har de sagt då det räcker för övervåningen, men det är inte därför det droppar tror jag. Jag har haft den på 1,5 innan utan att det droppat.
Men ni tror det är trycket som spökar? Att det är det som gör att den rör på sig sådär?
Trycket kan väl inte öka av sig självt va?
Om påfyllningskranen är otät stiger trycket av sig själv tills säkerhetsventilen öppnar. Då kan ventilen börja självsvänga och man får det där beteendet.
Leta rätt på påfyllningen och kolla att den är ordentligt åtvriden.
Leta rätt på påfyllningen och kolla att den är ordentligt åtvriden.
Med dom slagen på manometern plus att nålen ligger lite drygt 1bar under det röda strecket vid 2,5bar så borde det inte vara säkerhetsventilen som slår.
Med injusterat menar jag inställning av flöden, värmekurva etc.
Tryckregulatorventilen sitter antagligen i cirkulationspumpen om det finns någon.
Vilka tempgivare som är installerade kan man se i menyerna,
I utgångsläget (Temperatur xx°C) håll in ”enter” i 3sec, då visas aktuell & ackumulerade utetemp (den givaren bör(/måste) finnas),
Ett tryck på nedpil så hamnar man på aktuell & önskad rumstemperatur (vet ej hur det blir om man inte har rumsgivare).
Ytterligare tryck på nedpil hamnar man på aktuell & önskad framledningstemperatur (denna givare måste finnas annars kan inte regulatorn veta vilken framledningstemperatur det är).
Tredje & sista trycket på nedpil hamnar man på aktuell & önskad returtemperatur (vet ej hur det blir om man inte har returtempgivaren).
Med injusterat menar jag inställning av flöden, värmekurva etc.
Tryckregulatorventilen sitter antagligen i cirkulationspumpen om det finns någon.
Vilka tempgivare som är installerade kan man se i menyerna,
I utgångsläget (Temperatur xx°C) håll in ”enter” i 3sec, då visas aktuell & ackumulerade utetemp (den givaren bör(/måste) finnas),
Ett tryck på nedpil så hamnar man på aktuell & önskad rumstemperatur (vet ej hur det blir om man inte har rumsgivare).
Ytterligare tryck på nedpil hamnar man på aktuell & önskad framledningstemperatur (denna givare måste finnas annars kan inte regulatorn veta vilken framledningstemperatur det är).
Tredje & sista trycket på nedpil hamnar man på aktuell & önskad returtemperatur (vet ej hur det blir om man inte har returtempgivaren).
Ser ut som trycket ligger på över 1,5 bar på filmen. Misstänkte att det sitter en 1,5 bar säkerhetsventil. Det bör stå på toppen av den svarta ratten.
Det som talar emot min teori är ju att det inte verkar läcka några större mängder.
Vad händer om du sänker pumptrycket ett snäpp?
Det som talar emot min teori är ju att det inte verkar läcka några större mängder.
Vad händer om du sänker pumptrycket ett snäpp?
Aa den var ordentligt avstäng. Tycker du man kan ringa företaget och säga något åt de?useless skrev: