Råkade elda lite för mycket i min gamla Erryl igår, så pass att tryckvakten vid expen öppnades.
Mycket ånga blev det :oops:

Nu kluckar och bubblar det i elementen så jag inser att jag behöver fylla på slingan för att öka trycket.

Frågor:
1 Är det vettigt att lufta innan påfyllning?
(Självklart lutningen efteråt)

2 Skall cirkulationspumpen vara på eller av?

3 Hur vet jag när jag fyllt tillräcklig?
(Vill inte riskera att fylla för.mycket)

Fler tips och råd mottages gärna.

Nu gäller det bara att hitta vart man fyller. Och hoppas det vredet inte sitter fast som allt annat med den pannan.....

Mazen

Fyll på först så du har ordentligt tryck, funkar säkert att lufta med med det tryck som finns kvar men det går fortare med klokt tryck. Jag hade fyllt på, stängt av cirkulationspumpen och sedan luftat och fyllt på igen efter luftningen samt slagit på cirkulationspumpen.

Tack för svar marka.
Lite så jag hade tänkt mig göra. Ska bara hitta vart jagbsom sagt fyller systemet.. hittat ett vred, men det sitter som berget.

Hur vet jag att jag inte fyllt på för mycket? Dvs att det inte blir ett för högt tryck?

På ”moderna” anläggningar brukar det finnas en analog tryckmätare, ofta med en extrabidrag som man kan ställa in manuellt som visar vilket tryck systemet bör ha, mycket praktiskt då man med hjälp av den också kan se hur mycket tryck systemet tappat. Jag har dock inte en aning om hur det ser ut hemma hos dig så du får se vad du hittar.

Ah. Då är det mätaren på expen som jag får kika på. Den har förinställt värde med en röd pil, tror den står på 1.2bar. Den svart nålen ligger nu i bott.

Ja då kan du fylla på tills du nått 1.2 och efter du luftat får du fylla på igen.

(y)

Systemet påfyllt något och elementen luftade., men nu har det börja droppa rejält från cirkulationspumpen?!? Kan det var en ventil?
Vad göra nu.. vågar man elda iaf?

(Vet att den är gammal och sjunger på sista versen och jag borde byta, men har inte haft ekonomi)

Gammal cirkulationspump med rost och läckage, bredvid en termometer och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör inget där det blir bara värre. Du har ju lite högre tryck nu och även testat lite extra vid kokningen. Det är en gammal läcka den tätnar säkert lite med tiden igen men inför nästa säsong får du ordna nya grejer.

Den här läckt nån gång tidigare då lite mer dripp dropp. Det vita som syns är en gamma tätning mot vad som ser ut att vara ett fönster .
Har tryckt i silikon och tejpat så jag iaf slipper fylla systemet allt för ofta.

(Det har runnit ca 1l per timme)

Kör igång en laddning får se...

Med tanke på elförbrukningen på den där pumpen så lär du tjäna in ett pumpbyte på några månader...

Rinner det en liter per timme kan du inte ha det så mer än kort tid något dygn eller så. Att fylla nytt vatten i den takten är inte bra och ger dig andra allvarligare problem på sikt.

Tyvärr är det nog inte vanlig rörgänga där annars kunde du skaffat en propp att dra i.

Jag har tätat provisoriskt och nu så rinner det inte fullt så mycket och hoppas det slutar när tätningen härdar.
Men en ny pump är ett måste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.