Hej, (ursäkta om detta är väl avhandlat i forumet, jag hittar inte någon bra sökfunktion?)
Jag har ett hus som skall renoveras och i detta sitter element i två våningar.
Vi hoppades att vi kunde bygga om en del av undervåningen och lägga delvis golvvärme först och sen renovera övervåning.
Efter offertomgången kom det fram att element slingorna går inte per våning, utan slingorna går "per element stapel". Under och sen över runt hela insidan av huset.
Förslaget är därför att vi inte kan göra bara en del av undervåning, eller inte ens det utan måste byta ALLA element mot golvvärme på en gång.

Finns det några kloka tankar eller erfarenheter runt detta?

/AbbeW

Förstår inte riktigt vad du menar är problem...
Har de nämnt något om 1 rörs system?
Vilket fall så finns det inga hinder att jacka på sig på stammen innan radiatorerna med en matning till en golvvärme shunt/fördelare oavsett 1 eller 2 rörsystem.

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar är problem...
Har de nämnt något om 1 rörs system?
Vilket fall så finns det inga hinder att jacka på sig på stammen innan radiatorerna med en matning till en golvvärme shunt/fördelare oavsett 1 eller 2 rörsystem.
Jag tror att problemet är att vi tar bort tre element i hall och kök och bygger hall, kök, badrum som skall ha golvärme?

Går det att renovera ovanvåningen först? Då kan ni ju dra upp matning till golvvärmen separat och plugga alla befintliga rör som går upp till ovanvåningen.

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Går det att renovera ovanvåningen först? Då kan ni ju dra upp matning till golvvärmen separat och plugga alla befintliga rör som går upp till ovanvåningen.
Smart, men inte det är ett för stort jobb. Fast jag undrar om det är lösningen, att låta dem "köra på"

Bästa svaret

Jag kan tyvärr inte se problemet riktigt.
Antar att det är 1rörs system och radiatorerna som ni tar bort ligger före de på ovanvåningen. Då måste ni gå med en ny matning till ovanvåningen. Så de går ju.
Men om det är värt det eller om de blir bra estetisk är svårt att säga såhär på forumet.
Vad har ni för värmekälla?
Det bäste är ju såklart att köra ett och samma system. Dvs golvvärme överallt.
Beroende på värmesystem så kan man även spara en liten slant på uppvärmningen med att gå till golvvärme, om det är intressant.

Det sitter en Nibe vvm300 med fighter 2020.

Nu så, efter ett par konsultationer så kom vi fram till att ta bort de tre elementen det gäller och bara "kortsluta" slingorna. Sen skall ju golvvärmen ha egen shunt, pump och termostat iaf.
Tack för supporten, mycket välkommen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.