1 997 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Nåt vits med termostatgivaren i fel rum? Kan man klippa av den?
När badrummet renoverades så monterades shuntpaketet, en Uponor Fluvia T Push-12-TH-X med tillhörande termostat, i pannrummet som ligger rakt under badummet. Givaren till termostaten placerades då under taket i korridoren utanför pannrummet. Jag påpekade att det kändes ologiskt att temperaturgivaren var placerad i ett annat rum än det som golvvärmen värmde upp, men fick till svar att så skulle det vara.
Nå, det har fungerat, iaf hyfsat. Av och till blev temperaturen helt fel, oftast när pannan hettat upp pannrummet.
Nu har vi bytt ut pelletspannan mot bergvärme och temperaturen har därmed sjunkit i gamla pannrummet. Jag var bortrest under sjäva installationen och vet inte exakt vad som gjorts, men jag ser att vi får ingen som helst värme i badrummets golvvärme längre. Jag har avluftat systemet, men det gör ingen skillnad. Rören till golvvärmen är helt kalla oavsett vilket läge jag ställer termostaten i. Jag börjar därför misstänka att termostaten rätt och slätt inte anser att nån mer värme behövs, pga värdena den får från givaren.
Behövs egentligen den där givaren? Som sagt tycker jag den verkar felplacerad och jag kan gott tänka mig att justera temperaturen för hand med termostaten i pannrummet istället nån gång per år. Vad händer om jag bara klipper av tråden mellan termostaten och givaren? Eller har nån något annat tips på vad som skulle kunna vara galet?
Nå, det har fungerat, iaf hyfsat. Av och till blev temperaturen helt fel, oftast när pannan hettat upp pannrummet.
Nu har vi bytt ut pelletspannan mot bergvärme och temperaturen har därmed sjunkit i gamla pannrummet. Jag var bortrest under sjäva installationen och vet inte exakt vad som gjorts, men jag ser att vi får ingen som helst värme i badrummets golvvärme längre. Jag har avluftat systemet, men det gör ingen skillnad. Rören till golvvärmen är helt kalla oavsett vilket läge jag ställer termostaten i. Jag börjar därför misstänka att termostaten rätt och slätt inte anser att nån mer värme behövs, pga värdena den får från givaren.
Behövs egentligen den där givaren? Som sagt tycker jag den verkar felplacerad och jag kan gott tänka mig att justera temperaturen för hand med termostaten i pannrummet istället nån gång per år. Vad händer om jag bara klipper av tråden mellan termostaten och givaren? Eller har nån något annat tips på vad som skulle kunna vara galet?
Termostaten går till reglercentralen , öppna den och koppla ur den eller klipp en tråd i taget , klipper du rakt av så blir det kortis och utgången kan gå sönder , säkringen gå , inget bra , 24V där
Eftersom du ha VP så är det lägre temp på hela systemet , ta bort termodonet på badslingan , mät
in och utgående temp , under en hatt på den del som inte termodonen sitter på , så sitter det skruv att ställa flödet med , försök att få det till ca 4 C i skillnad
Har du en baypass kan du stänga det , badslingan fungerar som en sådan
Eftersom du ha VP så är det lägre temp på hela systemet , ta bort termodonet på badslingan , mät
in och utgående temp , under en hatt på den del som inte termodonen sitter på , så sitter det skruv att ställa flödet med , försök att få det till ca 4 C i skillnad
Har du en baypass kan du stänga det , badslingan fungerar som en sådan
Hmm... Jag tror vi pratar om olika system eller också har jag använt fel terminologi. Mitt ser ut så här och det enda som inte syns på bilden är temperaturgivaren. Den är ansluten med en enda naken ståltråd och går alltså inte att klippa bit för bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den termostat som sitter där är en maxtermostat ca 45 C för att inte GV ska få för hög temp i sig och ska vara där , framledning med pellets är väldigt hög om man inte har en shunt från denna , satt säker en på pannan , har du radiatorer på annat ställe , dom behöver lite mer värme än GV
NU får du samma värme som radiatorerna på GV upp till inställt värde på maxtermostaten
Du kan prova att flytta kapilärbulben till metalldelarna till höger på fotot , spänna fast den med buntband och isolera runt , då kan du ställa ner maxtermostaten som du vill till lämpligt värde , det tar ett par dagar innan du hittat rätt
Kom gärna tillbaka och tala om hur det gick
NU får du samma värme som radiatorerna på GV upp till inställt värde på maxtermostaten
Du kan prova att flytta kapilärbulben till metalldelarna till höger på fotot , spänna fast den med buntband och isolera runt , då kan du ställa ner maxtermostaten som du vill till lämpligt värde , det tar ett par dagar innan du hittat rätt
Kom gärna tillbaka och tala om hur det gick
Bästa svaret
Installatören har gjort fel från början. Självklart så ska termostaten vara i det rum som den ska betjäna.
Du kan fimpa den typen av givare och termostat och inhandla en trådlös digital dito, så kan du iaf ha termostaten i rätt rum till och börja med.
Sen behöver du nog skruva upp primär flödet över pushen.
Det gör du genom att stänga insexan som är under locket vid termostaten.
Ju varmare vatten du behöver ju mer så stänger du insexan.
Jag hade börjat med det. Se till att termostaten står på max.
Pelletspannan gav högre framledningstemperatur än din värmepump. Därför har GV blivit kallare.
Köp en anliggninstermometer så du ser vad som händer med temp.
Tempbegränsaren sitter i huset. Termostaten är till för rumsstyrning. Inte som Skutten säger.
Du kan fimpa den typen av givare och termostat och inhandla en trådlös digital dito, så kan du iaf ha termostaten i rätt rum till och börja med.
Pelletspannan gav högre framledningstemperatur än din värmepump. Därför har GV blivit kallare.
Tempbegränsaren sitter i huset. Termostaten är till för rumsstyrning. Inte som Skutten säger.
Vill inte på något sätt klanka på någon , men nu får du ge dig lite om att jag har fel och inte vet vad jag skriver om , det är en maxtermostat för GV ,TotalControl skrev:
Installatören har gjort fel från början. Självklart så ska termostaten vara i det rum som den ska betjäna.
Varför ska jag ge mig? Jag var väl inte otrevlig på något sätt? Jag skrev bara att du har fel om termostaten.S skutten11 skrev:
Och ingenstans har jag skrivit att du inte vet någonting.
Nu är du lite väl känslig skutten. Finns ingen som helst prestige i det här.
Nej det är fortfarande inte en maxtermostat. Peter2400 hittade beviset.
Han brukar reagera så...
Det är sant att det är lägre värme i systemet nu, men jag tror inte att det är den enda förklaringen. När jag luftar systemet så strömmar ju vatten genom rören och då känner jag att de blir varma. Det blir de inte vid normal drift, de är helt kalla. Det är därför jag misstänker att nåt är kajko med termostaten, det verkar som att den tror att det är redan är varmt och gott och att nåt ytterligare värme inte är nödvändig. Jag är inte överens med den, golvet är svinkallt.
Ta bort termostaten så ska det bli full värme om det är den som felar.
Klart det är en termostat och vad gör en termostat den begränsar en temperatur till inställt värde eller har jag fel i det , att jag sen säger prova med att flytta bulben , är även det felPeter2400 skrev:
Kanske inte men du säger fel , Citat :: det är inte som skutten säger ::TotalControl skrev:
D Daniel 109 skrev:
När du skriver Maxtermostat så menar du temperaturbegränsare för vattnet för att skydda golven från övertemp. Och termostaten i fråga är inte en sådan termostat. Det är en rumstermostat för att begränsa rumstemperaturen.
Det är väl inget att få högt blodtryck för? Alla kan vi ha fel.
Det är väl inget att få högt blodtryck för? Alla kan vi ha fel.
Nu ska ni inte bråka! Det finns vissa shuntar där den här typen av termostat används som temperaturbegränsare, men då sitter bulben instucken i ett dykrör.
Men inte i detta fallet. Här är det en rumstermostat. Det följer med ett väggfäste till att montera bulben på lämpligt ställe (i rätt rum självklart).
Maxbegränsaren sitter inbyggd i shunten
Men inte i detta fallet. Här är det en rumstermostat. Det följer med ett väggfäste till att montera bulben på lämpligt ställe (i rätt rum självklart).
Maxbegränsaren sitter inbyggd i shunten
För kännedom så fick problemet sin lösning när jag kallade på supporten eftersom den nyinstallerade värmepannan gav felmeddelande. Det råkade vara samma tekniker som gjort installationen som kom så då tog jag naturligtvis upp problemet med golvvärmen. Den hade han stängt av under installationen och glömt sätta på igen... Så teorin om att öka primärflödet visade sig vara helt riktig. Tack för hjälpen alla inblandade!
Klicka här för att svara