3 206 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur effektiv är en varmvattenslinga?
Funderar på att köpa en tekniktank Borö TIDA med 20m 22mm rostfri varmvattenslinga.
Har ni några erfarenheter av en sådan slinga som ni kan dela med er? Hur effektiv är den?
Räcker 20 meter slinga även om temperaturen sjunker ner mot 45 grader i acktanken?
Har ni några erfarenheter av en sådan slinga som ni kan dela med er? Hur effektiv är den?
Räcker 20 meter slinga även om temperaturen sjunker ner mot 45 grader i acktanken?
Vad värmer du med
20 meter räcker bra , men avsedd temp i tank brukar vara ca 60C för att få ut bra med VV genom en slinga
Vid 45 C i topp så kan det vara 20 C i nederdelen för slingan , blir lte tunt med VV då , men det går att använda i dusch men inte till disk
20 meter räcker bra , men avsedd temp i tank brukar vara ca 60C för att få ut bra med VV genom en slinga
Vid 45 C i topp så kan det vara 20 C i nederdelen för slingan , blir lte tunt med VV då , men det går att använda i dusch men inte till disk
Just nu värmer jag med el, men tanken är att ha ett system där jag snabbt och enkelt kan byta uppvärmningssätt. På halvlång sikt kommer jag koppla in en luftvattenvärmepump och det var därför jag funderade ör effektiviteten på bara 20 m slinga. Strömsnäs kör ju 25 m och Nibe uppger inte hur lång dess slinga är, men volymen på 17 liter pekar åt att den är minst 25 m...
På lång sikt skulle jag vilja kunna elda för varmvatten i en köksspis eller mantlad kamin, men då behöver jag nog ytterligare en tank.
Men 20 m räcker menar du, begränsningen ligger snarare i tankens temp, men även en förrådsberedare måste väl upp i 50-55 grader för effektiv disk?
På lång sikt skulle jag vilja kunna elda för varmvatten i en köksspis eller mantlad kamin, men då behöver jag nog ytterligare en tank.
Men 20 m räcker menar du, begränsningen ligger snarare i tankens temp, men även en förrådsberedare måste väl upp i 50-55 grader för effektiv disk?
Är i samma sits som dig , har en stuga i skåne . kör med en CTC 107 lite för klen och en EL-panna som spets när det behövs , en tank med dubbelslinga ( en nere en uppe ) efter de är det en VVB 300L som spets då VP inte klarar mer än 55 C
20 meter räcker
20 meter räcker
Har även funderat på att skaffa solvärme, har ett rätt perfekt tak i sydsydvästläge, vet ju att de säger att solvärme inte lönar sig. Men tänker mig att det måste vara en skön känsla att komma hem till en fullladdad tank och ta en lång "gratis" dusch 
På riktigt lång sikt har jag plats till ytterligare en 300 liters tank bredvid ifall jag vill elda för min värme.
På riktigt lång sikt har jag plats till ytterligare en 300 liters tank bredvid ifall jag vill elda för min värme.
Förstår dig , det med solvärme är lite så där , men kan vara rätt effektivt för VV om sommaren
Det är värmen i toppen av tanken som bestämmer vad du får ut , är den lite sval ca 45 C kan det kanske inte hinna värmas till 45 C , beror på hastigheten på vattnet , men det få man leva med , finns inga genvägar
Det är värmen i toppen av tanken som bestämmer vad du får ut , är den lite sval ca 45 C kan det kanske inte hinna värmas till 45 C , beror på hastigheten på vattnet , men det få man leva med , finns inga genvägar
Vi har solvärme och varmvattnet bereds i en 110L förrådsberedare i en 500L Borö-tank. Dusch funkar vid 40C.
Idealiskt skulle vara en förvärmningsslinga i nedre delen av tanken före förrådsberedaren.
Idealiskt skulle vara en förvärmningsslinga i nedre delen av tanken före förrådsberedaren.
Det finns några tankar med 1 VV-slinga nere och 1 st upptill som man koppla i serie
förvärmer i nedre och fyller på i den övre varmaste , samt att det finns solslinga i botten
500 L vatten som kan användas från laddning av någon värmekälla som då även värmer VV
förvärmer i nedre och fyller på i den övre varmaste , samt att det finns solslinga i botten
500 L vatten som kan användas från laddning av någon värmekälla som då även värmer VV
Klicka här för att svara