Hej!
Jag har lite bryderier med värmepannan för tillfället och hoppas någon kan ge lite klarhet i vad som kan vara fel. Nedan kommer en beskrivning av systemet och själva problemet.
Primär källa till värme och varmvatten är en Euronom A25 Combi från 1987. Till den är det kopplat en pelletsbrännare, JanFire Flex-A. Till kombipannan är det även kopplat en Kakelugnspanna och en ackumulatortank på 500 liter. Ackumulatortanken är inte i drift och kakelugnspannan har bara använts som stödvärme under vintern även då utan inkopplad ackumulatortank. Två expansionskärl sitter i källaren, ett på 80 liter och ett på ca 40 liter.
Jag har försökt sätta ihop ett principschema för hela systemet och bifogar den bilden nedan. Finns dock en komponent jag inte har lyckats identifiera, gissar på en backventil(?), hur som helst så är den utmärkt på schemat. Bifogar även en bild på den okända enheten.
Nu till själva problemet.
Noterade för några dagar sedan att trycket på radiatorkretsen stigit till strax över 1,65 bar. Vet inte riktigt under hur lång tid ökningen skett men när vi flytta in (strax över ett år sedan) låg trycket på 1,2 bar. Det jag reagerade på var att säkerhetsventilen borde ha löst ut vid 1,5 bar och att den inte gjort det, det var torrt vid golvbrunnen. Fick då för mig att se efter om säkerhetsventilen fungerade överhuvudtaget, hann i stort sett bara peta på vridhatten så rassla den till och löste ut. Ventilen har troligtvis inte blivit motionerad av de tidigare ägarna, jag får medge att jag själv inte gjort det under tiden vi bott här heller. Hur som helst så släppte jag ner trycket till ca 1,4 bar. Började dock fundera på varför trycket överhuvudtaget hade börjat stiga, för någon förändring i systemet har inte gjorts.
Problemet som sedan uppstod var att jag långsamt tappade tryck i systemet. Över en natt sjönk det ca 0,2 bar. Hittade felet, vilket var säkerhetsventilen som troligtvis börjat läcka efter att den ”släppt”. Motionerade ventilen några gånger och såg en viss förbättring då läckaget blev mindre, från rinnande vatten till bara några droppar, ca 1 droppe per 45 sekunder. Efter motioneringen låg dock trycket en bit under 1,2 bar så jag fyllde upp till ca 1,25 bar. Efter dessa åtgärder kunde jag fortfarande se en svag tryckökning så jag släppte ut lite vatten till.
Trycket ligger nu stadigt på ca 1,23 bar men det märkliga är att det fortfarande läcker ut vatten via säkerhetsventilen och jag ser ingen tryckminskning. Eftersom jag rört på påfyllningskranen misstänker jag att den inte blev helt stängd vid senaste påfyllningen så den har jag dragit åt lite till (känns dock osannolikt att läckaget från säkerhetsventilen och påfyllningskranen skulle vara lika stort). Avvaktar till i morgon och för att se om trycket sjunker eller inte.
Kontrollerade även expansionskärlen i samband med den kärvande säkerhetsventilen och det större kärlet på 80 liter håller 1,15 bar. Det lilla på ca 40 liter är troligen helt slut, jag får inget tryckutslag när jag mäter och det kom ut lite vatten från ventilen vid test. Misstänker dock att eftersom det ena kärlet funderar och att de båda sitter kommunicerande så ska det inte påverka helheten av systemet, rätta mig om jag har fel?
Börjar nu misstänka att det kan ha uppstått läckage mellan radiatorkretsen och varmvattenberedaren i pannan men skulle behöva lite tips på hur jag kontrollerar om det är så. Och skulle det vara så att det läcker finns det något att göra då annat än att skrota pannan och fixa en ersättare?
Blev ett långt inlägg men jag försökte få med all relevant information.
Principskiss av systemet
Blå hatt är säkerhetsventilen på inkommande vatten men vad sitter till höger om den? På principskissen är den märkt med ett frågetecken.
Jag har lite bryderier med värmepannan för tillfället och hoppas någon kan ge lite klarhet i vad som kan vara fel. Nedan kommer en beskrivning av systemet och själva problemet.
Primär källa till värme och varmvatten är en Euronom A25 Combi från 1987. Till den är det kopplat en pelletsbrännare, JanFire Flex-A. Till kombipannan är det även kopplat en Kakelugnspanna och en ackumulatortank på 500 liter. Ackumulatortanken är inte i drift och kakelugnspannan har bara använts som stödvärme under vintern även då utan inkopplad ackumulatortank. Två expansionskärl sitter i källaren, ett på 80 liter och ett på ca 40 liter.
Jag har försökt sätta ihop ett principschema för hela systemet och bifogar den bilden nedan. Finns dock en komponent jag inte har lyckats identifiera, gissar på en backventil(?), hur som helst så är den utmärkt på schemat. Bifogar även en bild på den okända enheten.
Nu till själva problemet.
Noterade för några dagar sedan att trycket på radiatorkretsen stigit till strax över 1,65 bar. Vet inte riktigt under hur lång tid ökningen skett men när vi flytta in (strax över ett år sedan) låg trycket på 1,2 bar. Det jag reagerade på var att säkerhetsventilen borde ha löst ut vid 1,5 bar och att den inte gjort det, det var torrt vid golvbrunnen. Fick då för mig att se efter om säkerhetsventilen fungerade överhuvudtaget, hann i stort sett bara peta på vridhatten så rassla den till och löste ut. Ventilen har troligtvis inte blivit motionerad av de tidigare ägarna, jag får medge att jag själv inte gjort det under tiden vi bott här heller. Hur som helst så släppte jag ner trycket till ca 1,4 bar. Började dock fundera på varför trycket överhuvudtaget hade börjat stiga, för någon förändring i systemet har inte gjorts.
Problemet som sedan uppstod var att jag långsamt tappade tryck i systemet. Över en natt sjönk det ca 0,2 bar. Hittade felet, vilket var säkerhetsventilen som troligtvis börjat läcka efter att den ”släppt”. Motionerade ventilen några gånger och såg en viss förbättring då läckaget blev mindre, från rinnande vatten till bara några droppar, ca 1 droppe per 45 sekunder. Efter motioneringen låg dock trycket en bit under 1,2 bar så jag fyllde upp till ca 1,25 bar. Efter dessa åtgärder kunde jag fortfarande se en svag tryckökning så jag släppte ut lite vatten till.
Trycket ligger nu stadigt på ca 1,23 bar men det märkliga är att det fortfarande läcker ut vatten via säkerhetsventilen och jag ser ingen tryckminskning. Eftersom jag rört på påfyllningskranen misstänker jag att den inte blev helt stängd vid senaste påfyllningen så den har jag dragit åt lite till (känns dock osannolikt att läckaget från säkerhetsventilen och påfyllningskranen skulle vara lika stort). Avvaktar till i morgon och för att se om trycket sjunker eller inte.
Kontrollerade även expansionskärlen i samband med den kärvande säkerhetsventilen och det större kärlet på 80 liter håller 1,15 bar. Det lilla på ca 40 liter är troligen helt slut, jag får inget tryckutslag när jag mäter och det kom ut lite vatten från ventilen vid test. Misstänker dock att eftersom det ena kärlet funderar och att de båda sitter kommunicerande så ska det inte påverka helheten av systemet, rätta mig om jag har fel?
Börjar nu misstänka att det kan ha uppstått läckage mellan radiatorkretsen och varmvattenberedaren i pannan men skulle behöva lite tips på hur jag kontrollerar om det är så. Och skulle det vara så att det läcker finns det något att göra då annat än att skrota pannan och fixa en ersättare?
Blev ett långt inlägg men jag försökte få med all relevant information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principskiss av systemet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå hatt är säkerhetsventilen på inkommande vatten men vad sitter till höger om den? På principskissen är den märkt med ett frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent funktionsmässigt så ska en 80L kärl kunna driva runt systemet även fast ditt 40L kärl är trasigt.
10% av totala volymen skall man ha vid slutet kärl. Så endast ditt 80L kärl ska på vippen vara OK med 500L tank + panna + radiatorer. Men det är aldrig fel att överdimensionera ett slutet kärl!
Är påfyllningsventilen en modernare typ med kulventil eller eller en gammal kilslidsventil?
Manometern kan även den börja visa fel tryck om det är till åren. Det är inte ovanligt att dessa visar fel tryck om den är gammal.
Tror du säkerhetsventilen också börjar blir lite till åren så byt den samtidigt!!!
Och som ovanstående talare redan meddelat. Det är en vacuumeventil som är din mystiska "?".
Tänk även på att förtrycket i ett slutet expansionskärl ska avläsas med värmesystemet i trycklöst läge! (för att lufttrycket inte ska påverkas av vattentrycket)
Ett väl intrimmat system är när det endast är lite vatten kvar i expensionskärlet(n) vid kall anläggning. Men samtitdigt ska ett övertryck bibehållas på systemets högsta punkt vid kall anläggning.
Läs mer om expansionskärl här:
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Rörmokarguden ger @Centano pluspoäng i himlen på flödesschemat då många beteckningar är korrekta! Men kanske inte riktigt alla.
10% av totala volymen skall man ha vid slutet kärl. Så endast ditt 80L kärl ska på vippen vara OK med 500L tank + panna + radiatorer. Men det är aldrig fel att överdimensionera ett slutet kärl!
Är påfyllningsventilen en modernare typ med kulventil eller eller en gammal kilslidsventil?
Manometern kan även den börja visa fel tryck om det är till åren. Det är inte ovanligt att dessa visar fel tryck om den är gammal.
Tror du säkerhetsventilen också börjar blir lite till åren så byt den samtidigt!!!
Och som ovanstående talare redan meddelat. Det är en vacuumeventil som är din mystiska "?".
Tänk även på att förtrycket i ett slutet expansionskärl ska avläsas med värmesystemet i trycklöst läge! (för att lufttrycket inte ska påverkas av vattentrycket)
Ett väl intrimmat system är när det endast är lite vatten kvar i expensionskärlet(n) vid kall anläggning. Men samtitdigt ska ett övertryck bibehållas på systemets högsta punkt vid kall anläggning.
Läs mer om expansionskärl här:
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Rörmokarguden ger @Centano pluspoäng i himlen på flödesschemat då många beteckningar är korrekta! Men kanske inte riktigt alla.
Okay, så om jag skulle vilja börja använda kakelugnspannan som primär värmekälla behöver jag byta ut det trasiga expansionskärlet eftersom kakelugnspannan innehåller 650 liter vatten vilket skulle addera till acktanken på 500 l + radiatorer? Eller så byter jag oavsett, känns dumt att ha trasiga komponenter inkopplade.
Har jag förstått det rätt att förtrycket i expansionskärlet bara går att avläsa när jag tömt hela värmesystemet på vatten? Eller går det att kringgå på något sätt?
Gällande påfyllningsventilen ser det ut att vara någon form av kilslidsventil, se bild nedan.
Enligt manometern så ligger trycket konstant och jag ser varken höjning eller sänkning från igår. Däremot kommer det fortfarande vatten från säkerhetsventilen. Men om nu manometern skulle vara felaktig, kan det vara så att trycket egentligen är högre än den visar och att jag ligger på gränsen för säkerhetsventilen och att det vatten jag ser komma från säkerhetsventilen bara beror på användandet av varmvatten och efterföljande expansion när nytt vatten värms upp?
Problemet med den teorin är bara att det sitter två manometrar på systemet, en direkt i pannan som visar trycket i mvp och den ena sitter på vattenledningen och visar trycket i bar. Om jag räknat rätt så visar båda samma tryck. Vad är sannolikheten att båda visar lika fel tryck?
Kan en säkerhetsventil åldras på så sätt att den löser ut vid ett lägre tryck än den är graderad till?
Finns det något som indikerar att jag har ett läckage i pannan? Det vore ju trevligt om det enbart rör sig om en felande säkerhetsventil och möjligen även en felande manometer.
Tack för informationen om expansionskärl, ska läsas vid tillfälle.
Jag försökte få flödesschemat så korrekt som möjligt (har inte hanterat sådana här system förr så det blir lite på känn). Jag får göra erforderliga ändringar till korrekta symboler så Rörmokarguden inte blir förargad.
Har jag förstått det rätt att förtrycket i expansionskärlet bara går att avläsa när jag tömt hela värmesystemet på vatten? Eller går det att kringgå på något sätt?
Gällande påfyllningsventilen ser det ut att vara någon form av kilslidsventil, se bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt manometern så ligger trycket konstant och jag ser varken höjning eller sänkning från igår. Däremot kommer det fortfarande vatten från säkerhetsventilen. Men om nu manometern skulle vara felaktig, kan det vara så att trycket egentligen är högre än den visar och att jag ligger på gränsen för säkerhetsventilen och att det vatten jag ser komma från säkerhetsventilen bara beror på användandet av varmvatten och efterföljande expansion när nytt vatten värms upp?
Problemet med den teorin är bara att det sitter två manometrar på systemet, en direkt i pannan som visar trycket i mvp och den ena sitter på vattenledningen och visar trycket i bar. Om jag räknat rätt så visar båda samma tryck. Vad är sannolikheten att båda visar lika fel tryck?
Kan en säkerhetsventil åldras på så sätt att den löser ut vid ett lägre tryck än den är graderad till?
Finns det något som indikerar att jag har ett läckage i pannan? Det vore ju trevligt om det enbart rör sig om en felande säkerhetsventil och möjligen även en felande manometer.
Tack för informationen om expansionskärl, ska läsas vid tillfälle.
Jag försökte få flödesschemat så korrekt som möjligt (har inte hanterat sådana här system förr så det blir lite på känn). Jag får göra erforderliga ändringar till korrekta symboler så Rörmokarguden inte blir förargad.
Krilleman skrev:
Rent funktionsmässigt så ska en 80L kärl kunna driva runt systemet även fast ditt 40L kärl är trasigt.
10% av totala volymen skall man ha vid slutet kärl. Så endast ditt 80L kärl ska på vippen vara OK med 500L tank + panna + radiatorer. Men det är aldrig fel att överdimensionera ett slutet kärl!
Är påfyllningsventilen en modernare typ med kulventil eller eller en gammal kilslidsventil?
Manometern kan även den börja visa fel tryck om det är till åren. Det är inte ovanligt att dessa visar fel tryck om den är gammal.
Tror du säkerhetsventilen också börjar blir lite till åren så byt den samtidigt!!!
Och som ovanstående talare redan meddelat. Det är en vacuumeventil som är din mystiska "?".
Tänk även på att förtrycket i ett slutet expansionskärl ska avläsas med värmesystemet i trycklöst läge! (för att lufttrycket inte ska påverkas av vattentrycket)
Ett väl intrimmat system är när det endast är lite vatten kvar i expensionskärlet(n) vid kall anläggning. Men samtitdigt ska ett övertryck bibehållas på systemets högsta punkt vid kall anläggning.
Läs mer om expansionskärl här:
[länk]
Rörmokarguden ger @Centano pluspoäng i himlen på flödesschemat då många beteckningar är korrekta! Men kanske inte riktigt alla.
Klicka här för att svara