1 311 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Nibe f730, vill inte dra vattenburet till vån2
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
hej.
Innan ngn nu kallar mig fullständigt bombad, om jag i mitt ä-hus inte vill / orkar / kan dra ngn radiatorslinga till övervåningen utan nöjer mig med elradiatorer för att värma de 60m2 och använder mig av frånluftsdon centralt kopplad till niben (detta är förberett) för energiåtervinning, exakt hur dumt är detta? Hur många år tar det innan kostnaden för vattenburna radiatorer har betalt sig (runt 30000kr vill vvsfirman ha för tre radiatorer inkopplat och klart)
Innan ngn nu kallar mig fullständigt bombad, om jag i mitt ä-hus inte vill / orkar / kan dra ngn radiatorslinga till övervåningen utan nöjer mig med elradiatorer för att värma de 60m2 och använder mig av frånluftsdon centralt kopplad till niben (detta är förberett) för energiåtervinning, exakt hur dumt är detta? Hur många år tar det innan kostnaden för vattenburna radiatorer har betalt sig (runt 30000kr vill vvsfirman ha för tre radiatorer inkopplat och klart)
Det är ca 30 000 kw/h som det gäller , hur många timmar är det med el ?
Värmen nere går upp till övervåningen , vid beräkning är det max ca 60% värme som behövs uppe , så det tar mååånga år innan det blir plus om du ordnar vattenburet där
Värmen nere går upp till övervåningen , vid beräkning är det max ca 60% värme som behövs uppe , så det tar mååånga år innan det blir plus om du ordnar vattenburet där
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Räknade på en branschsida att det skulle gå åt ungefär 4400w. Stämmer det att det då tar mellan 18 och 20 år innan det räknats hem?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nu önskar man att ngt proffs kunde hjälpa till liiiiite. Haaalllååå? 
Jag hade så i förra huset. Övervåningen hade bara elradiatorer och dom drog ca 3-5000 kWh per år (100 kvadrat, tilläggsisolerat timmerhus). Värmespridningen underlättades av en ganska stor trappa mitt i huset och öppen planlösning uppe.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Låter ju rimligt. Känns inte värt besväret med vattenburet helt enkelt.
Klicka här för att svara