Hej

Jag har några frågor ang fläktkonvektorer. Jag håller på att renovera en källare på totalt 68m2, som är avdelad med en vägg på mitten. I ena rummet skall det vara förråd och där finns en vanlig radiator, medans andra rummet skall användas lite mer aktivt i form av tv-rum/lekrum för barnen/gästrum och där är behovet av värme lite större. Enligt uträkningar så skall det behövas minst 1750W för att värma tillräckligt(25w/m3), men då krävs en ganska stor radiator alt två små och sedan gör det absolut ingen om det går upp lite värme till våningen ovanför genom trapphuset så 1750W är absolut minimum.
Skulle det i stället vara ett bra alternativ med en fläktkonvektor, för/nackdelar?
Med tanke på att det skall vara gästrum och tv-rum, hur mycket låter fläkten? Skulle man störas av den med tanke på att den kommer att vara placerad ca 2,5 m från huvudkudden alt tv-soffan?

Vi bor i radhus med gemensam panncentral där värmen på vattnet regleras efter utetemperatur vilket gör att vi oftast har våra termostater på max(undantag i sovrummet), men frammatningstemperaturen ligger mellan 20-60 grader. Med tanke på detta och att det är en källare med ganska stort värmebehov så tänker jag att det är fläkten i första hand som behöver styras med någon form av rumstermostat.

Någon som har fläktkonvektor i denna typen av rum och kan dela med sig av för/nackdelar och gärna även någon bra modell.

Mvh
Benny

När vi konverterade till vattenburet satte vi en fläktkonvektor under trappan i trapphuset på så vis kompletterar den radiatorerna i källaren men värmen stiger också upp till markplan.

I källaren c:a 10 meter från fläktkonvektorn har vi också TV, jag sitter själv och jobbar mycket hemifrån bara ett par meter från den och det lilla surrandet är inget man störs av men jag dimensionerade den så att fläkten bara går på lägsta fart just för att få så lågt ljud som möjligt. Minns jag rätt levererar den 3 ggr så mycket effekt på högsta fläktläget. Någon enstaka kall vinterdag har jag ställt upp fläkten till läge 2 av 3.

Så om du behöver ungefär 2 kw så ska du kolla i produktbladen att du får ut detta på låg fläkthastighet om du vill hålla ljudnivån låg. Vill minnas att vår är på 6kw på högsta fläktläget och 2 på lägsta.

Vår är en "GEA", en Fläktwoods Flex Geko, och är har fungerat helt felfritt i 9 år nu. Sidan 14, modellstorlek "2", kolla i kolumn PWW (Process Warming Water): http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=8c20f557-f55e-432a-8772-af400e6ef629

Vi betalade runt 5500 SEK för den.

Redigerat:
Det är ungefär så jag tänker oxå, att överdimensionera så att den mesta tiden går på lägsta fläkthadtighet och sedan bara när det verkligen behövs köra på mer effekt.
Ljudnivån är svår att uppskatta, men i värsta fall får man väl stänga av fläkten tillfälligt tex vid övernattning

Redigerat:
Precis, det är en klok tanke.

Jag har kollat på Aircoil och eveco och det verkar inte skilja så mycket mellan de olika. Det jag kollar på är dB, storlek och effekt. Är det något annat man skall tänka på?

Jag vill också minnas att de flesta var rätt lika.

Förutom de tekniska egenskaperna så är det klokt att köpa ett välkänt märke så det finns reservdelar om det skulle behövas. Det finns ju trots allt en del rörliga delar i form av fläkt och elektronik som kan gå sönder med tiden.

Jag såg nu att vår modell nu också finns med EC-motor som minskar elförbrukningen till fläkten markant, det kan ju vara av intresse kanske eftersom den går dygnet runt.

B Belo skrev:
Det är ungefär så jag tänker oxå, att överdimensionera så att den mesta tiden går på lägsta fläkthadtighet och sedan bara när det verkligen behövs köra på mer effekt.
Ljudnivån är svår att uppskatta, men i värsta fall får man väl stänga av fläkten tillfälligt tex vid övernattning
Har ingen fläkt själv som går själv hemma men var nära på att sätta in kickspace konvektor i köket och efter några svängar med GOOGLE så konstatera jag att det där med ljud från fläktar är mycket upp till person, ena säger att den hörs inte och andra säger att det är världskrig runt dem (i allafall ljudet)

Det är riktigt. Hur man uppfattar (störande) ljud är högst subjektivt men det är ju få som störs av ljudet från sin luft/luftvärmepump. Nu skulle jag i och för sig vilja påstå att ljudet från en modern inomhusenhet till en luft/luftvärmepump är tystare än en fläktkonvektor. I alla fall som jag upplever det.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag såg nu att vår modell nu också finns med EC-motor som minskar elförbrukningen till fläkten markant, det kan ju vara av intresse kanske eftersom den går dygnet runt.
Har du någon uppfattning hur mycket de drar på ett år, kan väl max handla om några hundralappar?

J Jonas_81 skrev:
Har ingen fläkt själv som går själv hemma men var nära på att sätta in kickspace konvektor i köket och efter några svängar med GOOGLE så konstatera jag att det där med ljud från fläktar är mycket upp till person, ena säger att den hörs inte och andra säger att det är världskrig runt dem (i allafall ljudet)
Det stämmer absolut och mycket är väl en vanesak. Om man är i ett rum med samma typ av ljud regelbundet så tänker man inte på det till slut, samtidigt kan ett helt främmande ljud upplevas sjukt störande

B Belo skrev:
Har du någon uppfattning hur mycket de drar på ett år, kan väl max handla om några hundralappar?
Stod det inte 13 watt i databladet för lägsta fläktläget? Förutom lägre förbrukning är ju EC motorerna borstlösa och borde hålla längre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.