Hej,
Hur lång är eran längsta vattenburna golvvärmeslinga och vilken dimension har den?
Hur upplever ni temperaturen i golvet i det rummet?

Mvh
 
Blev lite orolig när jag såg längden många hade på sina slingor i vissa trådar, vår längsta är 133m, borde väl inte vara något större problem?
Har 20mm slang gjuten i betongplattan.
 
Tror max längd på 16 är typ 90 m
 
133 meter är lite långt. Tror rekommenderad max är typ 100 meter för Uponor 20.
Kan bli jobbigt mottryck.

Min längsta slinga är 75. Eller rättare sagt 3 stycken 75 meter som betjänar 63m2 vardagsrum.
Sen 4 slingor alla mellan 55-60m.
Plus 7 radiatorer.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
133m som ytterslinga eller badrum är väldig kämpigt. Men att ha den så lång I tex ett sovrum kan fungera då man i regel har lite lägre flöden där. Men är somsagt inget att rekommendera.
 
Typiskt, jag har en lång slinga i vardera fördelningsgrupp.
En på 122m och en på 136 (inte 133 som jag först skrev). Den på 136m tar upp hall och vardagsrum, den på 122m tar upp ett annat vardagsrum/tv-rum.
Jag har iofs inte lagt slingorna med sinusvåg, så jag är inte speciellt orolig för ojämn temperatur i golvet, men tryckfallet är kanske inte någon höjdare. Går det inte att komplettera med en extra CP vid fördelarna om inte CPn i VPn skulle orka?
 
Min längsta slinga råkade av diverse skäl bli cca 110m (varav ~85m är "aktivt" och resten är transportsträcka). 16mm PEX. Visst, det är i det längsta laget men konstigt nog funkar det ändå. Känner ingen gradient på golvet (kan bero på att det är ett tjockt parkettgolv som kanske inte avger värme lika bra som t.ex. klinker...
Dessutom kör jag med rumtermostater så jag tror att man räddas av att andra rum stryps oftare än vardagsrum.


CP är numera Wilo Pico 1-6 med variabel delta P, inställd på cca 4m "höjd" som max med alla slingor öppna.
 
Z Zakalwe skrev:
Min längsta slinga råkade av diverse skäl bli cca 110m (varav ~85m är "aktivt" och resten är transportsträcka). 16mm PEX. Visst, det är i det längsta laget men konstigt nog funkar det ändå. Känner ingen gradient på golvet (kan bero på att det är ett tjockt parkettgolv som kanske inte avger värme lika bra som t.ex. klinker...
Dessutom kör jag med rumtermostater så jag tror att man räddas av att andra rum stryps oftare än vardagsrum.


CP är numera Wilo Pico 1-6 med variabel delta P, inställd på cca 4m "höjd" som max med alla slingor öppna.
Intressant, är slingan lagd som sinusvåg eller snäckmetod, vet du det?
 
X xLnT skrev:
Intressant, är slingan lagd som sinusvåg eller snäckmetod, vet du det?
Sinus. Två slingor i vardagsrummet, båda >100m totalt. LK PEX 16mm i spårad skiva + värmeplåtar. Ljudmatta + ekparkett ovanpå. Visst, termostater stryper inte vardagsrummet lika ofta som andra rum med kortare slingor, men den håller tempen rätt bra ändå.

Jag har ingen fast instrypning, alla slingor är fullt öppna eller stängda av termostaten (termostater verkar dock köra någon PWM-historia).
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.