2 001 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur lång är er längsta golvvärmeslinga?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tror max längd på 16 är typ 90 m
133 meter är lite långt. Tror rekommenderad max är typ 100 meter för Uponor 20.
Kan bli jobbigt mottryck.
Min längsta slinga är 75. Eller rättare sagt 3 stycken 75 meter som betjänar 63m2 vardagsrum.
Sen 4 slingor alla mellan 55-60m.
Plus 7 radiatorer.
Kan bli jobbigt mottryck.
Min längsta slinga är 75. Eller rättare sagt 3 stycken 75 meter som betjänar 63m2 vardagsrum.
Sen 4 slingor alla mellan 55-60m.
Plus 7 radiatorer.
Typiskt, jag har en lång slinga i vardera fördelningsgrupp.
En på 122m och en på 136 (inte 133 som jag först skrev). Den på 136m tar upp hall och vardagsrum, den på 122m tar upp ett annat vardagsrum/tv-rum.
Jag har iofs inte lagt slingorna med sinusvåg, så jag är inte speciellt orolig för ojämn temperatur i golvet, men tryckfallet är kanske inte någon höjdare. Går det inte att komplettera med en extra CP vid fördelarna om inte CPn i VPn skulle orka?
En på 122m och en på 136 (inte 133 som jag först skrev). Den på 136m tar upp hall och vardagsrum, den på 122m tar upp ett annat vardagsrum/tv-rum.
Jag har iofs inte lagt slingorna med sinusvåg, så jag är inte speciellt orolig för ojämn temperatur i golvet, men tryckfallet är kanske inte någon höjdare. Går det inte att komplettera med en extra CP vid fördelarna om inte CPn i VPn skulle orka?
Min längsta slinga råkade av diverse skäl bli cca 110m (varav ~85m är "aktivt" och resten är transportsträcka). 16mm PEX. Visst, det är i det längsta laget men konstigt nog funkar det ändå. Känner ingen gradient på golvet (kan bero på att det är ett tjockt parkettgolv som kanske inte avger värme lika bra som t.ex. klinker...
Dessutom kör jag med rumtermostater så jag tror att man räddas av att andra rum stryps oftare än vardagsrum.
CP är numera Wilo Pico 1-6 med variabel delta P, inställd på cca 4m "höjd" som max med alla slingor öppna.
Dessutom kör jag med rumtermostater så jag tror att man räddas av att andra rum stryps oftare än vardagsrum.
CP är numera Wilo Pico 1-6 med variabel delta P, inställd på cca 4m "höjd" som max med alla slingor öppna.
Intressant, är slingan lagd som sinusvåg eller snäckmetod, vet du det?Z Zakalwe skrev:Min längsta slinga råkade av diverse skäl bli cca 110m (varav ~85m är "aktivt" och resten är transportsträcka). 16mm PEX. Visst, det är i det längsta laget men konstigt nog funkar det ändå. Känner ingen gradient på golvet (kan bero på att det är ett tjockt parkettgolv som kanske inte avger värme lika bra som t.ex. klinker...
Dessutom kör jag med rumtermostater så jag tror att man räddas av att andra rum stryps oftare än vardagsrum.
CP är numera Wilo Pico 1-6 med variabel delta P, inställd på cca 4m "höjd" som max med alla slingor öppna.
Sinus. Två slingor i vardagsrummet, båda >100m totalt. LK PEX 16mm i spårad skiva + värmeplåtar. Ljudmatta + ekparkett ovanpå. Visst, termostater stryper inte vardagsrummet lika ofta som andra rum med kortare slingor, men den håller tempen rätt bra ändå.X xLnT skrev:
Jag har ingen fast instrypning, alla slingor är fullt öppna eller stängda av termostaten (termostater verkar dock köra någon PWM-historia).
Redigerat:
Klicka här för att svara