Hej på er, behöver lite hjälp med några funderingar jag har. Jag eldar med ved, har en tank på 1800 liter, i denna har jag en elpatron på 6 kw som komplement. Systemet installerades 2003 så allt har 15 år på nacken.
I förra veckan när jag kom hem så hade jordfelsbrytaren löst ut, en säkring hade gått till elpatronen (3 fas). Bytte denna men fick ingen fart i patronen. Bytte samtliga tre proppar mot nya fräsha men det hjälpte inte. Idag hade jag tid så jag kunde skruva isär lite av den inbyggda tanken, jag har bara en liten lucka till elpatronen för att kunna vrida på termostaten/återställa överhettningsskyddet.
Men som ni ser på bilderna så är det ganska solklart varför jag inte får någon värme från den elpatronen...
Den ena bilden är uppifrån och den andra nerifrån, där tom. en tråd brunnit av.
Lite frågor då, vad tror ni orsakat att kablarna ser ut som dom gör? Är elpatronen helt kaputt/kortslutning? Eller kan jag "bara" ta hit en elektriker som får byta ut kablaget mot nytt?
Om ni nu tror att jag behöver byta hela elpatronen så kan jag göra jobbet själv, utom eldelen då. Men kan jag då satsa på en större effekt som 7,5 eller 9 kw? Har tre faser med 16amp proppar, klarar jag mig på det? Behövs det "grövre" eltrådar?
6kw hjälper till men jag kan inte värma tanken med bara den om det är lite kallare ute så lite mer kapacitet hade gjort lite förbättring.
Jag har tyvärr inte kunskap att mäta upp motstånd som jag läst lite om i andra trådar här.
Mvh Kristian
I förra veckan när jag kom hem så hade jordfelsbrytaren löst ut, en säkring hade gått till elpatronen (3 fas). Bytte denna men fick ingen fart i patronen. Bytte samtliga tre proppar mot nya fräsha men det hjälpte inte. Idag hade jag tid så jag kunde skruva isär lite av den inbyggda tanken, jag har bara en liten lucka till elpatronen för att kunna vrida på termostaten/återställa överhettningsskyddet.
Men som ni ser på bilderna så är det ganska solklart varför jag inte får någon värme från den elpatronen...
Den ena bilden är uppifrån och den andra nerifrån, där tom. en tråd brunnit av.
Lite frågor då, vad tror ni orsakat att kablarna ser ut som dom gör? Är elpatronen helt kaputt/kortslutning? Eller kan jag "bara" ta hit en elektriker som får byta ut kablaget mot nytt?
Om ni nu tror att jag behöver byta hela elpatronen så kan jag göra jobbet själv, utom eldelen då. Men kan jag då satsa på en större effekt som 7,5 eller 9 kw? Har tre faser med 16amp proppar, klarar jag mig på det? Behövs det "grövre" eltrådar?
6kw hjälper till men jag kan inte värma tanken med bara den om det är lite kallare ute så lite mer kapacitet hade gjort lite förbättring.
Jag har tyvärr inte kunskap att mäta upp motstånd som jag läst lite om i andra trådar här.
Mvh Kristian
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden till problemen som syns på bilden är varmgång. Den verkar ha ursprung i/vid termostatens anslutningar och det ser bra ut in mot patronen. Byt kablage och termostat så är det säkert ok igen. Med 16 A kan du ta ut 9 kW om du inte har andra större förbrukare i gång, så om det bara stöttar när ingen är hemma går det ju bra.
Aha, det lät ju som det billigaste alternativet
Men då kikar jag på en ny termostat, tack för snabbt svar. Återkommer om hur det gick
Klart varmgång , ser ut att vara en Backerpatron ( dom har dessa ståltrådar som fästen ) börja med att göra det billigaste , byt alla kablar och se om det går att klippa och skala om dom som är brända ., matningen
Detta för att utröna om patronen gått sin väg , eftersom JFB löst ut , en patron har tre slingor och någon kan vara sprucken , då löser JFB direkt , sen det med större patron det är vanilg 2 tum gänga , 7,5KW går att få dit direkt 9 Kw kan vara för lång , du får mäta , den du har är deltakopplad , nya är stjärnkopplade , men har ingen betydelse vad du tar
Detta för att utröna om patronen gått sin väg , eftersom JFB löst ut , en patron har tre slingor och någon kan vara sprucken , då löser JFB direkt , sen det med större patron det är vanilg 2 tum gänga , 7,5KW går att få dit direkt 9 Kw kan vara för lång , du får mäta , den du har är deltakopplad , nya är stjärnkopplade , men har ingen betydelse vad du tar
Hej, ville bara berätta hur det gått. Det hela löstes ganska fort måste jag säga Jag beställde en termostat i måndags, från värmebaronen ( patronen är en OEM 6000)
Den kom igår och jag fick den installerad idag, och nu funkar det igen
Den kom igår och jag fick den installerad idag, och nu funkar det igen
Klicka här för att svara
