Som rubriken lyder så är vanligvis min pump till golvvärmen tyst..
Men nu de senaste månaderna har den börjar låta som i klippet till o från och ibland helt tyst en längre stund... Oftast är de på kvällen/ natten och de blir resonans, så de låter ganska högt på ovanvåningen..
Är pumpen på väg att pensionera sig? Ca 3 år gammal.
Mvh!
Men nu de senaste månaderna har den börjar låta som i klippet till o från och ibland helt tyst en längre stund... Oftast är de på kvällen/ natten och de blir resonans, så de låter ganska högt på ovanvåningen..
Är pumpen på väg att pensionera sig? Ca 3 år gammal.
Mvh!
Tycker inte det låter så mycket , den sitter på en pusch ser det ut som , det finns troligen ny drivsida att köpa
Stäng alla kranar och lossa på muttern med vingarna ovanför svarta motordelen , då har du den i handen och kan känna om det glappar i lagren
Stäng alla kranar och lossa på muttern med vingarna ovanför svarta motordelen , då har du den i handen och kan känna om det glappar i lagren
Den varvar upp ibland i ett par sec... riktigt irriterande. Så de blir resonans i rören till ovanvåningen så de låter som om någon spolar en gammal vhs film där...
Om den är glapp/ slut lager, borde den inte låta hela tiden då? Den driver ca 45m2 golvvärme.
Om den är glapp/ slut lager, borde den inte låta hela tiden då? Den driver ca 45m2 golvvärme.
Den är kanske tryckstyrd , sitter kanske några indikeringar och inställningar i ändan på pumpen , då kan den varva lite olika i samband med att om det finns elektroniska termodon för slingorna eller att max termostaten stryper , det sistnämnda är om det kommer väldigt varmt vatten till GV
Stänger och öppnar något av det på ett ofördelaktigt sätt så kan det bli odjud när mottryck eller fullt flöde varierar
Stänger och öppnar något av det på ett ofördelaktigt sätt så kan det bli odjud när mottryck eller fullt flöde varierar
Den pumpen har inga lager. Impellern drivs runt helt magnetiskt och är endast centrerad med en kula i mitten.
Man kan prova att lossa drivsidan från pumphuset och se om det är rent inuti. Annars kan man putsa rent med en grövre disksvamp eller liknande.
Man kan prova att lossa drivsidan från pumphuset och se om det är rent inuti. Annars kan man putsa rent med en grövre disksvamp eller liknande.
Ok! Om jag lossar på den stora ringen, sprutar de vatten då? Tveksam till smuts dock då allt är nytt för 3 år sedan? De är iof om de kommit från elementen på ovanvåningen ner i pumpen..L lordi skrev:
Ja du måste släppa trycket innan du lossar den stora muttern. Går det att stänga av vattnet till shunten så är det ju det bästa. Fungerar golvvärmen som den ska?klockan8 skrev:
Golvvärmen håller bra och jämn temp. Om jag måste tömma allt ovanför pumpen för att skruva lös så innebär de att jag måste tömma hela ovanvåningen ca. 8 elemnent då jag inte kan stänga av för bara golvvärmen..L lordi skrev:
Klicka här för att svara