Hej! Har ett LK golvvärme system med trådlöst reglerad rumsvärme, har funkat bra i ett år men nu sjunker och ökar trycket i systemet tror (hoppas det beror på luft) men hittar inga instruktioner om hur man luftar det. Har hittat olika instruktioner på nätet men inget om just detta. Har automatiska elektriska termostater vilket gör att jag inte vet hur jag ska stänga av dom. Vad jag läst mig till är att man ska lufta en slinga i taget. systemet är från 2008 och har luftningsventiler på både till och frånslingan. någon som vet något om detta?
Pivo

Att lufta en slinga i taget gäller bara vid nyinstallation...
Du borde hitta en lite ventil på fördelaren (de ser lite olika ut beroende på modell men har ofta en lite pip och en fyrkantig skruv).
Öppna ventilen lite så hör du ett pys om där finns luft, annars kommer det ut vatten direkt och då är det inte luft.
Luften stiger så ofta är det vid högsta punkten i systemet som luften "fastnar".

Jag har bergvärme och jag behöver oftast bara lufta vid varmvattenberedaren. Se till att du håller trycket i systemet!
Om där är mycket luft så sluta lufta om trycket sjunker (<0,5 bar) och fyll på vatten och fortsätt sen lufta.
Behöver du fylla på vatten så lufta sen efter en vecka eller så igen eftersom "färskt" vatten även innehåller en del luft...

Om trycket i systemet pendlar upp och ner så bör du kolla expansionskärlet i din panna/värmepump

• Gilla
999
  • Laddar…
Jag har
anders07 anders07 skrev:
Att lufta en slinga i taget gäller bara vid nyinstallation...
Du borde hitta en lite ventil på fördelaren (de ser lite olika ut beroende på modell men har ofta en lite pip och en fyrkantig skruv).
Öppna ventilen lite så hör du ett pys om där finns luft, annars kommer det ut vatten direkt och då är det inte luft.
Luften stiger så ofta är det vid högsta punkten i systemet som luften "fastnar".

Jag har bergvärme och jag behöver oftast bara lufta vid varmvattenberedaren. Se till att du håller trycket i systemet!
Om där är mycket luft så sluta lufta om trycket sjunker (<0,5 bar) och fyll på vatten och fortsätt sen lufta.
Behöver du fylla på vatten så lufta sen efter en vecka eller så igen eftersom "färskt" vatten även innehåller en del luft...
Jag har luftniplar på båda slingorna och på luftvatten pumpens innerdel, men det kommer ingen luft. ska man stänga cirkulationspumpen vid luftning?

J
När du fyller upp , sticker manometern upp i tryck snabbt då
Som lordi säger kolla exspansionskärlet , det är för det mesta boven när trycket åker jojo , på kärlet sitter det antingen en nippel som ser ut som en bilventil eller under ett plastlock , tryck lite lätt på piggen , det ska pysa inget vatten ska komma , håll koll på manomertern samtidigt den ska rörar sig sakta .
Börja där

• Gilla
Deamon333
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
När du fyller upp , sticker manometern upp i tryck snabbt då
Som lordi säger kolla exspansionskärlet , det är för det mesta boven när trycket åker jojo , på kärlet sitter det antingen en nippel som ser ut som en bilventil eller under ett plastlock , tryck lite lätt på piggen , det ska pysa inget vatten ska komma , håll koll på manomertern samtidigt den ska rörar sig sakta .
Börja där
går det att laga expansionskärl eller det är bara byta som gäller?

J
Det är ingen ide att försöka laga i kärl , helkapslade och blåsan nitad på mitten , det är bara nytt som gäller .
Kom det vatten i ventilen ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.