Hej alla!
Har en vedeldad panna med ackm. tank och vattenburen golvvärme..
Konstant har jag 0.3 bar i tryck... mätaren sitter i vedpannan...
Fyller på vatten tills det rinner ur ett rör vid ett brunn i golvet...
Fråga...ska jag fylla på vatten tills trycket kommer upp? För det stiger inget när det börjar rinna ur röret vid golvet. Ska jag låta det rinna ur tills trycket ökar?

//Christian
 
Du har säkert ett öppet expansionskärl som sitter 3 m ovanför tryckmätaren så då får du inte, och troligen behöver inte, högre tryck hur mycket du fyller på. När du sedan värmer upp tanken kommer det att rinna ur ännu mer vatten, vilket är normalt.
 
  • Gilla
Christian_K och 1 till
  • Laddar…
Så här ser anläggningen ut...
 
  • En värmepanna i ett pannrum med kopparledningar och rörsystem på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anläggning med blå panna, rör, elmätare och stubbe i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggnads teknikrum med värmeväxlare, rörledningar och elcentral synliga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med vita rör, mätare och cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation med flera vita rörledningar på en blå vägg, elskåp högst upp, och en stubbe på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två mätare på en maskin, en visar tryck i bar och den andra temperatur i grader Celsius, med tillhörande knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E exerg skrev:
Du har säkert ett öppet expansionskärl som sitter 3 m ovanför tryckmätaren så då får du inte, och troligen behöver inte, högre tryck hur mycket du fyller på. När du sedan värmer upp tanken kommer det att rinna ur ännu mer vatten, vilket är normalt.

Kan det sitta på vinden där då tro?... när det är fullt så kommer det från det vita röret som kommer från vinden...
 
  • Ett rörarrangemang i en källare med ett horisontellt rör kopplat till ett vertikalt som går mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är det normala. Jag har en liknande anläggning. Expansionskärlet kan sitta var som helst över övesta elementet. På vinden är det vanligaste. Sannolikt har du även ett rör ut genom taket från det.
 
  • Gilla
Christian_K
  • Laddar…
Jag har enbart golvvärme....
och denna anläggningen sitter i huset bredvid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.