Hej alla!
Har en vedeldad panna med ackm. tank och vattenburen golvvärme..
Konstant har jag 0.3 bar i tryck... mätaren sitter i vedpannan...
Fyller på vatten tills det rinner ur ett rör vid ett brunn i golvet...
Fråga...ska jag fylla på vatten tills trycket kommer upp? För det stiger inget när det börjar rinna ur röret vid golvet. Ska jag låta det rinna ur tills trycket ökar?
//Christian
Har en vedeldad panna med ackm. tank och vattenburen golvvärme..
Konstant har jag 0.3 bar i tryck... mätaren sitter i vedpannan...
Fyller på vatten tills det rinner ur ett rör vid ett brunn i golvet...
Fråga...ska jag fylla på vatten tills trycket kommer upp? För det stiger inget när det börjar rinna ur röret vid golvet. Ska jag låta det rinna ur tills trycket ökar?
//Christian
Du har säkert ett öppet expansionskärl som sitter 3 m ovanför tryckmätaren så då får du inte, och troligen behöver inte, högre tryck hur mycket du fyller på. När du sedan värmer upp tanken kommer det att rinna ur ännu mer vatten, vilket är normalt.
Så här ser anläggningen ut...
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
E exerg skrev:
Kan det sitta på vinden där då tro?... när det är fullt så kommer det från det vita röret som kommer från vinden...
Ja, det är det normala. Jag har en liknande anläggning. Expansionskärlet kan sitta var som helst över övesta elementet. På vinden är det vanligaste. Sannolikt har du även ett rör ut genom taket från det.
Jag har enbart golvvärme....
och denna anläggningen sitter i huset bredvid.
och denna anläggningen sitter i huset bredvid.
Liknande trådar
-
varför får jag inte ut värmen till elementen från pannan ? pannan håller 55-60c
Värmepumpar -
Elpanna Thermia Ept 13, 2 av 10 element är kalla
Värme allmänt -
Inget varmvatten trots nästan 100 grader på pannan
Ved, Pellets, Flis -
Hur använda jag elpatron på Albin Pannan trio 330
Ved, Pellets, Flis -
CTC v20 vedpanna
Värme allmänt