2 778 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Helrenovering - Lägga in vattenburen golvvärme med LV-värmepump
Hej.
Är intressenter på ett hus från tidigt 1900-tal som har direktverkande el och vedkamin som uppvärmning. Då hela huset behöver totalrenoveras så funderar jag på huruvida man kan lägga in vattenburen golvvärme och koppla den till en luft-vatten-pump och därefter lägga nya golv i hela huset. Huset är på cirka 85 kvm i två våningar. Är detta ett klokt val att göra isåfall? Driftkostnaderna spelar inte så stor roll, huset är i Skåne och det är ju relativt litet.
Någon som mellan tummen och pekfingret kan uppskatta vad just denna biten skulle kunna kosta om man lägger ut det på entreprenad? Dvs en vettig värmepump, golvvärmeslingor och nytt golv, installerat och klart.
Tack!
Är intressenter på ett hus från tidigt 1900-tal som har direktverkande el och vedkamin som uppvärmning. Då hela huset behöver totalrenoveras så funderar jag på huruvida man kan lägga in vattenburen golvvärme och koppla den till en luft-vatten-pump och därefter lägga nya golv i hela huset. Huset är på cirka 85 kvm i två våningar. Är detta ett klokt val att göra isåfall? Driftkostnaderna spelar inte så stor roll, huset är i Skåne och det är ju relativt litet.
Någon som mellan tummen och pekfingret kan uppskatta vad just denna biten skulle kunna kosta om man lägger ut det på entreprenad? Dvs en vettig värmepump, golvvärmeslingor och nytt golv, installerat och klart.
Tack!
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Ja det kan man säkert göra. Den största kostnaden ligger nog i att riva och återställa alla golven. Ska du ändå göra det för att de är utslitna är det ju ganksa enkelt att lägga golvvärmeslingor samtidigt. Att riva golven bara för att få ner slingorna hade jag inte gjort.
Priser är ju omöjligt att gissa, men pumpen kostar väl 50-100 kkr installerad.
Det här låter väldigt intressant!
Jag har misslyckade elslingor i mitt hus dvs slingorna ligger inte tillräckligt tätt för att värma golvet. Funderar på en LLVP främst då jag är bortrest och inte vill återvända till utkylt hus. Eldar annars med pelletskamin.
TS gav mig en ide om att koppla LLVP'n till (nya) elslingor i golven + klinka dessa. Kan man vinna något på detta? TS resonerar ju om vattenburen golvvärme.
Jag har misslyckade elslingor i mitt hus dvs slingorna ligger inte tillräckligt tätt för att värma golvet. Funderar på en LLVP främst då jag är bortrest och inte vill återvända till utkylt hus. Eldar annars med pelletskamin.
TS gav mig en ide om att koppla LLVP'n till (nya) elslingor i golven + klinka dessa. Kan man vinna något på detta? TS resonerar ju om vattenburen golvvärme.
Japp, golven är skräp rakt igenom så alla golv ska ändå bytas. Samt att värmesystemet behövs bytas till något annat, så blir två flugor i en smäll.F fredrik.johansson skrev:Ja det kan man säkert göra. Den största kostnaden ligger nog i att riva och återställa alla golven. Ska du ändå göra det för att de är utslitna är det ju ganksa enkelt att lägga golvvärmeslingor samtidigt. Att riva golven bara för att få ner slingorna hade jag inte gjort.
Hur är det med kallras när man bara kör golvvärme? Samt kan det påverka fuktbalansen nåt i grunden?
Om du har oisolerad grund och värmer marken med golvvärme kommer det bilda en värmekudde under huset som suger in fukt.
Jag kan inte ha min elvärme på i källaren då det blir aldeles för fuktigt och väldigt ineffektivt då merparten av värmen går ner i marken.
Jag kan inte ha min elvärme på i källaren då det blir aldeles för fuktigt och väldigt ineffektivt då merparten av värmen går ner i marken.
Klicka här för att svara