Ok. Är nog så att vi får hoppa denna dröm om varmt golv eftersom stugan har begränsat med elkraft. Synd att idén med elementkoppel inte funkade så golvet blev som ett "liggande element".
Men men... man kan inte få allt.
Tack för alla tips.

Lugn i stormen vi är inte färdiga än.
Finns flera sätt att lösa det på :D
Tanken med ventilen var att shunta ner temperaturen så du inte skickar ut 80° vatten i kretsen.. Alltså hela kretsen och inte bara gv'n.
Om du gör det så kan du koppla gv'n som en radiator med LK's M5

Har du räknat på energiförbrukningen på cirkulationspumpar?
Min CP till gv'n drar endast 7 watt..
Du skulle även kunna koppla gv'n i serie efter radiatorkretsen, och ha en bypass som du reglerar flödet med.

:D. Låter bra att hjärnorna arbetar. Blir lite rörigt när man bara har omvandlare o begränsning av 230v. Annars kunde man ha styrning på shunten och reglera den via utgående temp. Men vid manuell så måste man skruva o kall panna sjungas mer så ibland missar man o vips så är temp i systemet högt. Ville bara gardera mot att ev mätta o fuktspärr inte tar skada.
Kollade cp.n vi har o den är på 1.an 30W.
Så 7 låter lite bättre än vår.
Men i den bästa av världar så vore gv utan cp det optimala;).

J
Har själv husvagn så tanken har slagit mig. Om nu detta skulle vara lösningen, alltså tvunget med pump, så skulle det funka med en Esbe grej? Då blir ju frågan hur då denna skulle kopplas. Som jag skrev innan så finns röd(varmt) , Blå(spädvatten) o mixat(temererat). Jag har bifogat några skisser tidigare på ev förslag men vet ej vad som är lämpligt. Kanske inte nån:thinking:. Ska den sitta på tillopp eller retursidan av gv osv osv. Rita gärna :D o förklara.

J
Lämplig plats är efter blandningsventilen så den trycker ut i slingorna , det är det statiska trycket från pumpen som ska arbeta
och knuffa ut flödet , motståndet är i slingorna och inget bra för en pump att suga runt , den kan få för lite flöde då och ha en tendens till att kavitera , tryck starkare än sug och att det är ett bra tryck i systemet min 0,7 bar

Ok. Pumpen placering är jag med på. Sen är det bara ventilen kvar. Om du kollar skiss 2 så har jag ritat 2 olika varianter på rör in o ut ur ventilen, om den nu ska sitta på tillopp på gv. Det mixade ska väl vara gv slingan. Sen är det mer oklart:thinking:.

J
Returen in som kallvatten ,GV på blandvattendelen (mixade ) , och varmast in på ingången

Typ såhär......

• Handritad skiss av en ventilationsinstallation på vit papperslapp mot industriellt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Nu är du på rätt väg :D

Då får det bli så:D. Bara hitta en lämplig cp på 12v. Lutar åt Alde. Tack så mycket för hjälpen alla inblandade (y)(y).

Nu har du flödesriktningarna rätt på ventilen, men det kommer inte fungera så som du ritat..

Återkommer när jag har mer tid.

Aa nu är det jag som yrar...:oops:
Laddade ner din bild för att klippa å klistra lite, såg då att du har gjort korrekt med en pump efter ventilen.. (y)(y)(y)

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.