Hej!

Har ett hus från 1940 där vi fått en läcka i radiatorsystemet. Det läcker i en skarvkoppling där "muttern" övergår i "hylsan" med grövre dimension än röret (ursäkta min brist på korrekta benämningar.. ☺️). (det går att se en droppe i bilden där det läcker)

Någon som vet om det är lönt att försöka få kopplingen tät? (som permanent lösning) I så fall hur? Eller är det bättre att byta ut den på något sätt?

Tacksam för idéer!

/Calle

• Radiatorrör med en synlig läcka vid en skarvkoppling mot en vägg i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

J
Det är en rakskarv på röret muffen har gängats uppåt i sin hela längd och på det undre röret sitter det mutter ( blir en låsmutter )
den är gängad på det nedre röret , gängorna linas och muffen gängas ner förbi hälften 3/4 , sedan linas det på översidan och muffen dras 1/4 längd tillbaka , lite lin på undersida är bra , sen dras muttern upp mot muffen och låser , det blir då lin i skarven mellan muff och mutter
Du kan prova med att vrida ner muttern och lina samt Lochpasta mellan muff och mutter och dra till muttern . har du tur så tätar det

Stort tack för lektionen!

Jag har provisoriskt tätat med Stokvis silikon vulktejm, hittills helt tätt. Tänker att jag håller skarven under uppsikt och så ger jag mig på att täta med lin och lochpasta i sommar - synd att ställa till med något nu när värmen behövs :-)

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
J jallinder skrev:
synd att ställa till med något nu när värmen behövs :)
Det är inget högt tryck på värmerör så det håller nog till sommaren

• Gilla
jallinder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.