Jag har ett radhus där det finns IQTherm insatt.
Den finns två stycken reglerenheter, en i köket och en i vardagsrummet.
Kan inte säga att jag satt in i mig det hela supermycket men nu när det börjar bli kallt så vill man ju gärna ha lite värme i huset.
Allt fungerar bra i vardagsrummet och där håller värmen men i köket så verkar det inte komma någon ström alls till elementen och därmed ingen värme i elementen.
Har testat att "byta" element med de som finns i vardagsrummet och de fungerar inte i köket.
Samma gäller för de i köket, de fungerar i vardagsrummet.
Kan även se att det finns ström i uttaget men verkar som det inte skickas vidare till elementen.
Därmed så är jag ganska övertygad om att det är reglerenheten som "bestämmer" att det är tillräckligt varmt i rummet även om det inte är det.
Även om jag programmerar om reglerenheten till att det skall vara 30 grader i rummet så händer inget.

Har försökt hitta hur man kan "stänga av" reglerenheten för att köra på elementens egna termostater men hittar inget om detta heller.

Någon som vet något eller har en IQTherm expert som man kan kontakta i Göteborgsområdet?

Börja med att studera manualen ifall det går att utläsa ett felsymptom t.ex på reglercentralen eller om den tycker den är påverkad av en yttre sensor eller kontakt. Återställ till fabriksinställning om det verkar konstigt.

Kontrollera "telefonkabeln" mellan styrenheten och triacenheterna vid elementen att den är hel och att kontakterna sitter i.

Mät spänning in och ut på triacenheterna. Du säger att du har ström i ett "uttag". Är triacenheten ansluten med stickpropp??

Då du verkar ha två separata system kan du om möjligt växla enheter mellan kök och vardagsrum för att isolera felet. Det är triacenheterna som är mest utsatta och som kan gå sönder.

P pdais97 skrev:
Jag har ett radhus där det finns IQTherm insatt.
Den finns två stycken reglerenheter, en i köket och en i vardagsrummet.
Kan inte säga att jag satt in i mig det hela supermycket men nu när det börjar bli kallt så vill man ju gärna ha lite värme i huset.
Allt fungerar bra i vardagsrummet och där håller värmen men i köket så verkar det inte komma någon ström alls till elementen och därmed ingen värme i elementen.
Har testat att "byta" element med de som finns i vardagsrummet och de fungerar inte i köket.
Samma gäller för de i köket, de fungerar i vardagsrummet.
Kan även se att det finns ström i uttaget men verkar som det inte skickas vidare till elementen.
Därmed så är jag ganska övertygad om att det är reglerenheten som "bestämmer" att det är tillräckligt varmt i rummet även om det inte är det.
Även om jag programmerar om reglerenheten till att det skall vara 30 grader i rummet så händer inget.

Har försökt hitta hur man kan "stänga av" reglerenheten för att köra på elementens egna termostater men hittar inget om detta heller.

Någon som vet något eller har en IQTherm expert som man kan kontakta i Göteborgsområdet?
Hej
Har det löst sig för dig?
Jag har några enheter över.
5 st typ E, 400v
1 st typ EL
1 st typ TR, 230/400v
1 st typ TR/p, 400v

Kan släppa dessa för ett par tior/st.
Kan lev i Gbg den 18/1, annars paket från Jönköping.

Mvh
Lennart

[email protected]
070-7664980

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.